Skiss som visar hur spårområdet kan förvandlas till gång- och cykelväg med omkringliggande grönska. 

Skiss som visar hur spårområdet kan förvandlas till gång- och cykelväg med omkringliggande grönska.

Sammanfattning av Idéstudien

Här sammanfattar vi Idéstudens innehåll från Engelska parken till Hamra. Vill du veta mer finns mer information på sidorna för respektive delområde.

Först kommer här en kort sammanfattning i punktform. Därfter kan du läsa en fylligare sammanfattning och också titta på visualiseringar av projektet.

Idéstudien i sin helhet hittar du här:

Idéstudien Pdf, 10.5 MB.

  • Spårområdet omvandlas till ett grönt rörelsestråk för gång och cykel längs hela sträckan.
  • Förlängning av Matilda Ranchs allé (nuvarande Östra hamnvägen) till Bäckgatan i norr samt ny väganslutning till Apelviken i söder.
  • Längs spåret kan staden möta havet genom nya kopplingar över spåret, här skapas också nya mötesplatser.
  • I Hästhaga fylls bergskärningen igen och naturen får ta plats. Kurtinen och Apelviken blir ännu trevligare att besöka.
  • I norr växer det nya stationsområdet fram och i söder växer Jonstaka som handelsplats och bostadsområde.
  • Möjligen kan Apelviken utvecklas varsamt med ett mindre antal nya bostäder och kommunal service.
  • Tekniska ledningar läggs ner i marken längs med hela spårsträckan.

Gång- och cykelväg längs spåret

Spårområdet omvandlas till en gång- och cykelbana och grönstråk längs stora delar av sträckan. I Hästhagaområdet är förslaget att cykelvägen går längs den äldre banvallen och i Apelviken längs Tångkörarvägen utmed havet.

Att möjliggöra för en gång- och cykelbana längs spårområdet har varit högt prioriterat bland många av kommunens invånare. Spårområdets läge passar för att snabbt och enkelt kunna ta sig mellan olika målpunkter i staden och längs kuststräckan.

En gång- och cykelväg längs spårområdet kan också avlasta Strandpromenaden som stundtals är väldigt välbesökt under den intensiva sommaren.

Genom att nyttja spårområdet som gång- och cykelbana för till exempel arbetspendlare med elcykel kan också det hållbara resandet öka.

Mötesplatser, kulturmiljö och återbruk

Längs spåret skapas mötesplatser och upplevelser genom konst och återbrukat järnvägsmateriel. Projektet kan ligga i framkant när det gäller resurshantering och återvinning och återvinna till exempel kontaktledningsstolpar som belysningsstolpar.

Kurtinen och Apelviken utvecklas som mötesplatser året om. Vid Kurtinen kan delar av parkeringsytorna nyttjas för till exempel matvagnar eller skridskobana delar av året. I Apelviken kan en mötesplats skapas ovanför Tångkörarvägen och längs Vrångabäcken kan det finnas mötesplatser för kultur eller naturpedagogik.

Längs spåret finns värdefulla kulturmiljöer, som till exempel banmästarstugan, betongbroar och platser för stenbrytning. Genom att lyfta fram kulturhistoriska platser kan spårområdet knyta ihop dåtid med nutid på ett spännande sätt.

Konstverk, antingen permanenta eller temporära kan placeras utmed spårsträckan och väcka nyfikenhet och bjuda in till samtal.

Skiss över hur Kurtinen kan se ut med banvallen borttagen.

Skiss över hur Kurtinen kan se ut med banvallen borttagen.

Skiss över hur spårområdet vid Kärleksparken kan se ut om det omvandlas till gång- och cykelväg med grönska omkring. 

Skiss över hur spårområdet vid Kärleksparken kan se ut när det omvandlas till gång- och cykelväg med grönska omkring.

Naturen får ta plats

I norr kan spårområdet kännetecknas av parkmiljö och grönska i stadsmiljö medan naturen får ta mer plats på Hästhagaberget då ravinen fylls igen. I söder kan ett friluftsstråk utvecklas längs med Vrångabäcken i Apelviken.

Längs hela spårområdet kan olika ekosystemtjänster* bevaras och stärkas samtidigt som nya skapas.

*Ekosystemtjänster är alla tjänster och produkter som naturens ekosystem ger människan och våra samhällen, till exempel luftrening, pollinering och hälsosamma miljöer att vistas i.

Skiss över hur det kan se ut om området vid Vrångabäcken och Svartekällan utvecklas som mötesplats med scen. 

Skiss över hur det kan se ut om området vid Vrångabäcken och Svartekällan utvecklas som mötesplats med scen.

Trafik

Längs spårområdet kan staden möta havet genom nya vägkopplingar över det gamla järnvägsspåret, till exempel genom att historiska passager öppnas upp eller nya stigar skapas.

Två nya kortare bilvägar gör det lättare att nå parkering i centrum och Apelviken söderifrån. I norr planeras för en bilväg från Södra Hamnvägen till Bäckgatan och i Apelviken är förslaget en bilväg från Västkustvägen till Havsvägen i södra Apelviken.

Skiss över hur en bilväg med intilliggande gång- och cykelväg på spårområdet kan se ut från Södra Hamnvägen till Bäckgatan med Villagatan till höger i bild. 

Skiss över hur en bilväg med intilliggande gång- och cykelväg på spårområdet kan se ut från Södra Hamnvägen till Bäckgatan med Villagatan till höger i bild.

Skiss över hur spårområdet kan se ut vid Prästgatan om det omvandlas till gång- och cykelväg.

Skiss över hur spårområdet kan se ut vid Prästgatan om det omvandlas till gång- och cykelväg.

Möjlig utbyggnad

I norr kan nya bostäder växa upp i närheten av det nya stationsområdet.

Runt Kåsa och Apelviken finns ett område på ängarna som skulle kunna vara aktuelltför en varsam utveckling med nya verksamheter, kommunal service och ett mindre antal bostäder.

I söder kan Jonstaka växa som handelsplats och bostadsområden kan byggas i området.

Läs rapporten i sin helhet

Idéstudien Pdf, 10.5 MB.

Underlag - Utvecklingsperspektiv för Västkustbanans enkelspårsområde Pdf, 2.1 MB.

Senast publicerad:

Kontakt
Kontaktbild
Jenny Rydén
Projektledare

Fakta

När Varbergstunneln är klar cirka år 2025 ska järnvägsspåren genom Varberg tas bort. Här presenterar vi förslaget om hur spårområdet kan utvecklas i framtiden.