Film om förslaget för Gamla spåret

Här kan du se en film om förslaget och inom kort ta del av en syntolkad version.

Syntolkning av filmen

Drönarfilm norrut över järnvägsspåret mellan Platsarna och Gallerian, som visar bebyggelse, spår och broar.

Text: Från järnväg till vad då.

Drönarfilm norrut över Kurtinen som visar parkeringsplatser, fotbollsplan och skogsområde.

Text: När Varbergstunneln är klar flyttar järnvägen ner under mark.

Drönarfilm norrut över Hästhagaberget som visar hur järnvägsspåret går i en djup bergskärning.

Text: Det gamla spårområdet kan då omvandlas till något nytt.

Drönarfilm mot nordost över Apelvikens strand och stugområde.

Text: Spårområdet kan byggas ut i etapper under åren efter 2025, då Trafikverket tar bort spåren och banvallen.

Drönarfilm mot nordväst som visar Jonstakarondellen och handelsområdet med Coop i förgrunden.

Text: Här kommer några förslag på hur spårområdet kan se ut i framtiden.

En karta över Varbergs centrum visar fem delområden längs spårområdet: Engelska parken och Platsarna, Kurtinen, Hästhagaberget, Apelviken samt Jonstaka och Hamra. Filmen zoomar in på delområde Engelska parken och Platsarna.

Delområde Engelska parken och Platsarna

Drönarbild över norra delen av spårområdet från Engelska parken till Södertull. Spårområdet är grönmarkerat i bild. Illustrationer visar förslaget för området: Engelska parken, Sjöallén och Societetsparken knyts ihop. En kulturhistorisk plats kan skapas i Engelska parken. En ny bilväg kan byggas mellan Södra Hamnvägen och Bäckgatan. Gång- och cykelväg samt grönstråk längs spårområdet.

En illustration från Södra Hamnvägen visar hur en bilväg till Bäckgatan kan se ut med gång- och cykelväg samt grönstråk på västra sidan.

En skiss visar korsning med Bäckgatan inzoomad och bilar som kör in på Bäckgatan.

En skiss visar hur gång- och cykelväg går längs spårområdet under bron till Platsarna på Prästgatan.

En skiss visar spårområdet vid Södertull sett söderut, från vänster till höger syns cykelväg, planteringar och belysningsstolpar, motionsspår och gångbana samt sittyta längs gångbanan.

Tillbaka till kartan över de fem delområdena. Kartan zoomar in på Kurtinen.

Delområde Kurtinen

Drönarbild över Kurtinen och badplatsen Ankaret sett från söder med spårområdet grönmarkerat i bild.

Illustration som visar hur gångväg fortsätter längs spårområdet och cykelväg leds in på det äldre spåret.

Illustration som visar att bron över Ringvägen och banvallen vid Kurtinen tas bort.

Illustration som visar att södra parkeringsplatsen kan utvecklas till en mötesplats med till exempel matvagnar, skridskobana och planteringar.

Illustration som visar att promenadstig kan anläggas från bostadsområdet öster om järnvägen via skogsområde ner till Kärleksparken.

Skiss som visar gång- och cykelväg och folkliv på spårområdet genom skogsområdet i höstfärger.

Skiss som visar lekande barn på Kurtinen, där banvallen är borttagen så att man ser havet i bakgrunden.

Tillbaka till kartan över de fem delområdena. Kartan zoomar in på Hästhagaberget.

Delområde Hästhagaberget

Drönarbild över Hästhagaberget sett från söder med spårområdet genom ravinen grönmarkerat i bild.

Illustration som visar att cykelväg leds in på det äldre spåret som ligger utmed Strandpromenaden.

Illustration som visar att ravinen fylls igen och pilar som visar att naturområden på Hästhagaberget kan läka ihop då ravinen fylls igen.

Tillbaka till kartan över de fem delområdena. Kartan zoomar in på Apelviken.

Delområde Apelviken

Drönarbild över norra Apelviken sett österifrån med spårområdet grönmarkerat i bild.

Illustrationer som visar att gång- och cykelväg från Kurorten i norr delar sig efter Apelviksleden så att gångväg fortsätter längs spårområdet medan cyklister leds ner till Tångkörarvägen.

Illustration som visar att mötesplats kan skapas ovanför Tångkörarvägen utmed spårområdet.

Illustration som visar att möjlig utbyggnad av bostäder och förskola kan ske på ängarna i norra Apelviken samtidigt som campingen kan växa och en parkering anläggas i området. Platsen kan utvecklas utifrån sitt kulturhistoriska värde.

Skiss som visar mötesplats ovanför Tångkörarvägen med löpare, hundägare, sittplatser, konstverk och matvagn.

Drönarbild över södra Apelviken sett österifrån som visar hur gång- och cykelväg fortsätter på spårområdet vidare mot Vrångabäcksrondellen.

Illustration som visar att ett grönstråk kan utvecklas längs med Vrångabäcken och att Svartekällan kan utvecklas som kulturhistorisk plats med naturpedagogiska inslag.

Illustration som visar en ny infart för bilar på spårområdet från Vrångabäcksrondellen till Havsvägen.

Illustration som visar att möjlig utbyggnad kan ske på ängen mellan Vrångabäcken och spårområdet.

Skiss som visar hur området runt Svartekällan och Vrångabäcken kan se ut med gående på grusad stig, scen, skolklass, cyklist och konstverk.

Tillbaka till kartan över de fem delområdena. Kartan zoomar in på Jonstaka.

Delområde Jonstaka och Hamra

Drönarbild över Jonstakarondellen och verksamhetsområde sett österifrån med spårområdet markerat i grönt.

Illustration som visar att bron över Västkustvägen tas bort.

Illustration som ringar in ett större verksamhetsområde än dagens, väster om Österleden. Verksamheter kan växa i detta område.

Illustration som visar gång- och cykelväg på spårområdet.

Tillbaka till kartan med de fem delområdena. Utzoomning så att spårområdet från Engelska parken till Hamra visas i sin helhet.

Ny bild med grön bakgrundsfärg som visar varberg.se/gamlasparet samt pratbubbla med texten "Läs mer om möjligheterna för det gamla spårområdet på den här länken. Gröna linjer illustrerar järnvägsspår i bild.

Publicerad den:

Senast Ändrad: