Fakta om projekt Gamla spåret
Vi utreder vad som ska hända i det gamla spårområdet när Trafikverket tagit bort spåren och sanerat marken runt 2025. Gamla spårområdet sträcker sig från Engelska parken i norr till Jonstaka/Hamra i söder.
Vi planerar för ett ännu bättre Varberg tillsammans.
Vi vill få bort den barriär som finns mellan stad och hav idag och binda samman olika områden på ett positivt sätt. Så många som möjligt ska kunna nyttja området i sin vardag och på fritiden.
Sedan början av 2021 har vi arbetat med en utredning om hur spårområdet kan utvecklas när järnvägstrafiken flyttar ner i Varbergstunneln. Det har varit ett omfattande arbete med flera utredningar och mycket dialog med allmänheten.
Detta arbete resulterade i en idéstudie, som var ute på remiss vintern/våren 2023.
Nu är Idéstudien reviderad och godkänd av kommunfullmäktige.
Övergripande mål
Följande mål har varit vägledande i arbetet med Idéstudien:
- Skapa nya kopplingar mellan stad och hav. Förbättra förutsättningarna för hållbart resande och utveckla ett snabbt rörelsestråk för cyklister och fotgängare.
- Koppla samman landskapet kring spårsträckan genom att förstärka befintliga värden i parker och rekreationsområden och ta tillvara spårområdets unika kulturmiljö.
- Stödja utvecklingen av Varberg som en unik konst- och kulturdestination.
- Skapa möjlighet för verksamheter att utvecklas och för tillkomst av ny bebyggelse med respekt till platsens unika karaktär.
Strategier och förhållningssätt
Följande strategier och förhållningssätt är viktiga för att kunna uppfylla målen för utvecklingen av spårområdet.
- Utveckla sträckan med hänsyn tagen till områdets historia. Återta platsen och återbruka material där möjlighet ges. Genom att tågtrafiken förläggs i tunnel frigörs spårområdet och blir en tillgång för att binda samman, komplettera och utveckla platser. Att återanvända resurser stöder ekonomisk hållbarhet för kommunen.
- Ta tillvara, förstärka och skapa ekosystemtjänster, det vill säga de produkter och tjänster vi får av naturen. För att kommunen ska utvecklas med hänsyn till ekologisk hållbarhet behöver vi stärka, spara eller skapa nya ekosystemtjänster utmed spårsträckan.
- Låta området omvandlas över tid, genom dialog, medskapande och lokal initiativkraft. Låta spårområdet fungera som testyta i väntan på ett permanent utförande, låta människor ta plats här genom att uppmuntra och initiera aktiviteter. Att låta tiden peka ut rätt markanvändning bidrar till social hållbarhet för Varberg. Att utveckla spårområdet över tid bidrar också till ekonomisk hållbarhet då kortsiktiga lösningar kan undvikas.
- Låta konst, aktiviteter och kulturhistoriska värden bidra till en ny destination för Varberg. Spårområdet har med sina unika förutsättningar möjlighet att stärka destination Varberg som en attraktiv stad för boende, besökare och näringsliv.
Om järnvägssträckan idag
Järnvägsspåret sträcker sig mellan Engelska parken i norr till Hamra i söder. Längs sträckan förändras landskapet från ett stadslik parkmiljö till ett kuperat kustlandskap och slutligen till ett öppet odlingslandskap.
Järnvägsstråket utmed kusten är en vacker tågsträcka med stora utblickar över havet. Spårområdet går både i djupa bergsskärningar och på upphöjda vallar som avgränsar området från de omgivande miljöerna.
Området ligger i anslutning till flera av Varbergs viktiga rekreations- och naturområden, exempelvis Hästhagaberget och Apelviken. Flera av platserna utmed sträckan är välkända besöksmål och kulturmiljöer. Några målpunkter är också utsiktsplatser.
Olika delområden med olika möjligheter
Vi har delat in arbetet i olika delområden, från norr till söder:
- Engelska parken och Platsarna
- Kurtinen
- Hästhaga
- Apelviken
- Jonstaka/Hamra
Varje delområde ska vara en del av en helhet. Det blir olika lösningar för olika delområden. Delområdena har dessutom olika möjligheter och begränsningar, till exempel finns det fornminnen och värdefulla naturmiljöer längs med spåret. Vissa områden lämpar sig för nya trafiklösningar eller nya gröna stråk i ett växande Varberg.
Genomförande och finansiering
Det som är gemensamt för alla delområden är att det kommer att krävas fördjupade utredningar, framtagande av förstudier och i de flesta fall nya detaljplaner för varje delområde.
I nuvarande budget finns 2 miljoner kronor vikta till de första två förstudierna i projektet som kommer utreda förutsättningarna i Hästhagaberget samt området från Engelska parken/Platsarna till Ringvägen.
I förstudien kommer sedan de föreslagna åtgärderna att kostnadsberäknas. Därefter förs de in i kommunens investerings- och exploateringsbudget utifrån ekonomiska möjligheter i kommunen. Först när dessa investeringsprojekt är beslutade av kommunfullmäktige kan vi börja planera för olika insatser.
2025
För att vi ska kunna utveckla spårområdet krävs också nya detaljplaner längs med sträckan. Det är först efter 2025, när Trafikverket tagit bort spåren och sanerat marken, som vi kommer att kunna förverkliga idéer i de olika delområdena.
När kan jag vara med och tycka till?
Under utredningsfasen samlade vi in synpunkter från kommuninvånare, föreningar och näringsliv. Idéstudien var därefter ute på remiss och svaren som kom in sammanställdes under våren 2023. Under hösten 2023 reviderades Idéstudien.
I de områden som omfattas av nya detaljplaner kommer det bli samråd och därmed fler möjligheter att tycka till. Det är också troligt att det blir fler dialoger med invånare under resans gång, till exempel om en speciell plats eller åtgärd.
2020
-
Utredning
De olika delområdena utreds och förslag för spårområdet togs fram utifrån inkomna synpunkter och utredningar. Utredningen var på remiss vinter-vår 2023 och förslaget presenterades här hemsidan och i en utställning på Komedianten. Den 16 januari 2024 godkändes Idéstudien av fullmäktige.
-
Förstudier
Förstudier för olika förslag på utformning av spårområdet tas fram, först ut är delområdena Hästhaga samt Engelska parken till och med Ringvägen. Förstudierna visar vad det kostar att bygga, hur lång tid det tar, och annat man bör tänka på.
-
Investeringsbeslut
Olika investeringar längs med spårområdet beslutas av kommunfullmäktige.
-
Detaljplanering
Nya detaljplaner tas fram för framtida användning av platser utmed spårsträckan. Här kan du som bor och verkar nära området tycka till.
-
Projektering och planering
Olika projekt utmed spårsträckan planeras och projekteras innan byggnation.
-
Byggnation
Olika delar av spårområdet byggs, t ex mötesplatser och cykelvägar.
2025 -
Senast publicerad:
Fakta
Det gamla spårområdet sträcker sig från Engelska parken i norr till Jonstaka/Hamra i söder.