Illustration av dokument med tre staplar

Utredningar och tidigare beslut i projekt Gamla spåret

I arbetet med spårområdets framtid har vi tagit fram nya utredningar inom områden som exempelvis kulturmiljö och trafik.
Här nedan finns en kortfattad sammanfattning av våra utredningar och de beslut som vi har haft som utgångspunkt i arbetet.

I vårt arbete med att ta fram förslag för framtida användning av spårområdet är utredningar ett av underlagen. Vi utgår också ifrån beslutade strategier, tidigare beslut och delområdenas olika förutsättningar. Det är som ett stort pussel som ska läggas och där alla bitar ska bilda en bra helhet.

Översvämningsutredning Apelviken

Hösten 2023 tog vi fram en utredning om hur banvallen i Apelviken påverkar översvämningar och skyfall i området, nu och i framtiden. I utredningen, som är gjord av Ramboll Sweden AB, undersöks sex olika scenarion, tre med och tre utan banvall.

Utredningen visar att vallen inte har någon större påverkan när det gäller högra havnivåer och extremväder. När det gäller skyfall gör vallen situationen sämre eftersom den stoppar upp vattnet så att det bildas vattensamlingar som påverkar husen öster om spåret.
Inriktningen kommer därför vara att ta bort vallen.

Översvämningsutredning Apelviken Pdf, 5.3 MB.

Kulturmiljöutredning

Centrala delarna av spårområdet samt Apelviken berörs av riksintresse för kulturmiljö. Kulturmiljöutredningen, som tagits fram av PE Teknik och Arkitektur visar på flera bevaransvärda miljöer i spårområdet och närliggande områden.

Kulturmiljöutredning - Spårområdet genom Varberg Pdf, 2.7 MB.

Trafikutredningar

Trafiken är en fråga som behöver studeras närmare och som kräver att vi studerar trafiksystemet omkring spårområdet. I projektet har det gjorts två fördjupade trafikutredningar: en utredning för delområde Apelviken och en genomförandestudie för förlängning av Östra Hamnvägen, Matilda Ranchs allé, till Lasarettsgatan i centrum.

Vi har också gjort en större utredning som berör hela spårområdet. Här har trafiken i hela stråket analyserats med fokus på framkomlighet mellan Jonstaka och Varbergs centrum. Vi har bland annat analyserat hur projektet kan förbättra tillgängligheten till målpunkter längs med hela spårområdet, samtidigt som barriären, som järnvägsspåren är idag, minskar.

Trafikutredning för utveckling av spårområdet Pdf, 13.9 MB.

Trafiken i Apelviken

Trafikutredningen för Apelviken har fokuserat på en ny infartsväg söderifrån för att förbättra tillgängligheten till Apelviken.

Utredningen visade på fyra möjliga alternativ, och kommunen har gått vidare med alternativet som innebär en ny väg längs del av spårområdet med anslutning till Vrångabäcksrondellen. Den föreslagna vägen går från Havsvägen upp på banvallen och ansluter sedan till Vrångabäcksrondellen.

Karta som beskriver ny väg längs del av banvall i södra Apelviken med anslutning till Vrångabäcksrondellen.

Karta som visar föreslagen trafiklösning i Apelviken.

Trafiken i centrum

I en genomförandestudie har vi analyserat olika alternativ för att förlänga Östra Hamnvägen, Matilda Ranchs allé, till Lasarettsgatan i centrum. Syftet med en ny väg i spårområdet i centrum är att avlasta Västra Vallgatan, omfördela trafik och förbättra tillgängligheten till parkeringsanläggningar i västra centrum.

Genomförandestudien visar konsekvenser av de olika alternativen, vilka anslutningar som kan göras, höjdsättning och hur mycket massor som behövs för att konstruera vägen utifrån de höjdskillnader som finns i området.

Genomförandestudien är ett av våra underlag när vi tar fram förslag för detta område. Vi analyserar också andra perspektiv som kultur- och naturmiljö, hur stadsbilden påverkas och hur spåret kan omvandlas så att det passar in i miljön.

I studien undersöktes fem alternativ. Vilka konsekvenser de olika alternativen skulle få på omgivningen finns visualiserade på denna sida:

Visualisering av trafiklösningar

Vi har valt att gå vidare med det alternativ som innebär att Mathilda Ranchs allé förlängs fram till Bäckgatan. Detta förslag innebär minst påverkan på den känsliga närmiljön, samtidigt som det tjänar sitt syfte att avlasta Västra Vallgatan.

Karta som beskriver alternativ 4 för ny väg längs spårområdet i norr. 

Karta som visar föreslagen trafiklösning i centrum.

Vindutredning

Genom en vindstudie har vi studerat hur banvallen påverkar vindförhållandena på Kurtinen och hur upplevelsen av platsen förändras om banvallen tas bort.

Då banvallen går i nord-sydlig riktning förväntas banvallens effekt på Kurtinen vara som störst när det blåser västerifrån. Studien visar att även om vindhastigheten ökar lite över Kurtinen om banvallen tas bort så försämras inte förutsättningarna för idrott och lek på Kurtinen.

Vindutredning Kurtinen Pdf, 3.4 MB.

Utöver vindutredningen studerar vi hur ett eventuellt borttagande av banvallen längs Kurtinen kan påverka upplevelsen och användningen av närområdet. Det handlar om banvallens funktion för upplevelsen av landskapet, trafikflöden och ekologi.

Landskapsanalys

I landskapsinventeringen beskrivs områdets karaktär, till exempel om landskapet är en urban park eller ett rekreationsom­råde. Inventeringen pekar ut viktiga sikt- och rörelsestråk utmed sträckan som bör sparas eller stärkas. Landskap­sanalysen beskriver vilka barriärer som finns i landskapet och vilka viktiga kopplingar som binder samman området på var sida om spåret. Dagens landskap utmed spårsträckan Engelska Parken - Hamra har starka värden kopplat till social hållbarhet, ekologiska och kulturella värden, som bör tas om hand och förstärkas.

Potentialen i tre punkter:

  • Skapa ett grönt längsgående stråk som rör sig mellan viktiga platser för aktivitet i Varberg, som centrum, Kurtinen, Hästhaga och Apelviken.
  • Skapa nya och säkra tvärkopplingar över spårområdet.
  • Binda samman landskapen på var sin sida av spårsträckan.

Identifierade risker är bland annat att vi:

  • bygger nya barriärer när spårtrafiken försvinner, till exempel genom nya biltrafikleder längs spårsträckan.
  • inte omhändertar spårområdets potential som sammanlänkande grönstråk, framförallt mellan centrum och Hästhaga, som en del i att bygga ett hållbart samhälle över tid.
  • bygger bort kulturmiljövärden och landskapssammanhang längs spårsträckan.

Landskapsanalys Pdf, 12.2 MB.

Bilaga Landskapsanalys Pdf, 13.4 MB.

Kartläggning av ekosystemtjänster

Ekosystemtjänster är alla produkter och tjänster som naturens ekosystem ger människan och som bidrar till vår välfärd och livskvalitet. Spårsträckans områden har analyserats utifrån möjligheten att ekosystemtjänster ska kunna etableras, utvecklas eller bibehållas inom delområdena. Kartläggningen och analysen utgör ett viktigt underlag för utvecklingen av Gamla spåret utifrån ett grönt perspektiv.

De kulturella ekosystemtjänsterna får höga värden i många delområden, då spårområdet ligger nära havet och passerar många av stadens centrala park- och rekreationsområden. Rekommendationen är att stärka och spara i första hand och, i några delområden som i Engelska parken - Platsarna, skapa nytt för att de kulturella tjänsterna ska stödja framtida behov i staden.

De reglerande ekosystemtjänsterna är viktiga i en framtid med stigande havsnivåer och fler skyfall. De värden som finns i flera delområden bör sparas. Rekommendationen är också att stärka tjänsten i flera delområden, till exempel i centrum och Kåsa.

Bland stödjande ekosystemtjänster är biologisk mångfald en förutsättning för att andra EST ska fungera, och blir ett försvar mot de påfrestningar som förutspås öka i takt med framtida klimatförändringar. I Hästhagaberget sparas och stärks de stödjande tjänsterna. Även i övriga delområden ska om möjligt den biologiska mångfalden stärkas.

Försörjande ekosystemtjänster är kopplade till matproduktion. I söder ligger jordbruksslätten i Vare där rekommendationen är att tjänsten sparas. I övrigt har delområdena utmed sträckan svaga producerande värden.

Ekosystemtjänstkartläggning Pdf, 49 MB.

Fakta om ekosystemtjänster

Ekosystemtjänster (naturvardsverket.se) Länk till annan webbplats.

Beslut som omfattar hela spårområdet

Här nedan sammanfattar vi de beslut som vi har utgått ifrån i vårt arbete. En utförligare beskrivning finns i det länkade dokumentet under Relaterat. Om du önskar ta del av handlingarna i sin helhet, så kontakta kommunkansliet på ks@varberg.se.

Kompletterande genomförandeavtal Trafikverket-Varbergs kommun (2017-03-03)

I järnvägsutredningen för Västkustbanan 2002 föreslogs ett antal åtgärder, som kommunen därefter utredde i ett PM. Åtgärderna finns sedan beskrivna i det kompletterande genomförandeavtalet. I avtalet står följande:

Mark som frigörs efter att järnvägen flyttats ska återställas av Trafikverket. Allt järnvägstekniskt material, som spår, signalsystem, kontaktledningar och bommar. Makadam ska tas bort. I detta ingår att:

  • banvallen ska tas bort mellan Kärleksparken och Kurtinen samt mellan kurorten och Apelviken där järnvägen viker av österut.
  • banvallen ska lämnas kvar på sträckan Otto Torells väg och 700 meter söderut.
  • bergsskärning i Hästhaga ska fyllas igen och planteras som omgivande natur.
  • broar över Ringvägen, Sanatorievägen och Västkustvägen rivs.

Den mark som ägs av Trafikverket ska utan ersättning överlåtas till kommunen. Undantaget är mark öster om Österleden som kan behövas för de som arrenderar jordbruksmark innan byggprojektet.

De två broarna över spåren vid Södertull, Lasarettsgatan och Platsarna, Prästgatan ska överlåtas till kommunen i ett gott skick.

Mer information finns i:

  • Järnvägsutredning för Västkustbanan (2002-02-28)
  • PM för Gamla spåret mellan befintlig station och dubbelspåret i Hamra (KS 2016-05-31)

Beslut om omfattar delar av spårområdet och intilliggande ytor

Trafik- och parkeringsutredning för centrala Varberg och Västerport, (KS 2017-09-26)

I fördjupad översiktsplan för stadsområdet finns tanken om att förlänga Östra Hamnvägen söderut till Prästgatan för att avlasta Västra Vallgatan. När trafik- och parkeringsutredningen från 2017 godkändes som planeringsunderlag beslutades att inriktningen ska vara att Östra Hamnvägen förlängs till Lasarettsgatan och med anslutning till Bäckgatan.

I delområde Engelska parken/Platsarna kommer vi fortsätta utreda behovet av en förlängning på Östra Hamnvägen.

Beslut angående del av Getakärr 7:1, banvaktarstugan (KSAU 2011-09-13)

Banvaktarstugan överlåts till kommunen som gåva. I beslutet från 2011 förband sig kommunen att riva stugan när hyresgästen flyttat. 2019 togs beslut om positivt planbesked, som innebär att fastighetsbildning kan göras. Banvaktarstugan är klassad utifrån sitt kulturmiljövärde.

Nu undersöks byggnadens status och möjlighet för eventuell flytt.

Beslutade åtgärder inom Apelviksprojektet

I det pågående utvecklingsprojektet i Apelviken finns beslut om strandpromenad och bilväg, som samordnas med utredningen för spårområdet.

Utveckling av Apelviken

Detaljplan för ny väg, Apelviken (2008)

I detaljplanen finns en väg mellan Apelviksleden och Sanatorievägen. Genomförandetiden har gått ut och kommunen kan ersätta, ändra eller upphäva planen.

Detaljplan ny väg Apelviken Länk till annan webbplats.

Detaljplan för kolonilotter, Apelviken (1989)

Detaljplanen för kolonilotter ligger i anslutning till befintligt koloniområde. Området ligger helt på kommunal mark. Genomförandetiden har gått ut och kommunen kan ersätta, ändra eller upphäva planen.

Detaljplan för kolonilotter, Apelviken Länk till annan webbplats.

PM: Tagna beslut kopplat till spårområdet mellan Engelska parken och Hamra Pdf, 925.2 kB.

Publicerad den:

Senast Ändrad: