Visualisering av trafiklösningar

Idéstudien föreslår att Östra Hamnvägen förlängs till Bäckgatan. Här kan du få en visuell uppfattning om vad både detta - och övriga alternativ som studerats - får för konsekvenser.

Att förlänga vägen till Bäckgatan är den lösning som ger minst ingrepp i den känsliga närmiljön - samtidigt som den fyller syftet att avlasta Västra Vallgatan i framtiden.

Vi har tagit fram visualiseringar som visar hur de fem studerade alternativen skulle se ut. Bilderna är övergripande och fokuserar på effekterna av höjdskillnaden.

Vill du få heltäckande information om förslagen och dess för- och nackdelar, läs gärna hela genomförandestudien.

Genomförandestudie förlängning av Mathilda Ranchs allé Pdf, 7.3 MB.

Studien finns också sammanfattad:

Nya utredningar och tidigare beslut i projekt Gamla Spåret

Alternativ 1 A

Förlängning till Lasarettsgatan med koppling till Bäckgatan.

Vy från öster till väster. Gata med ett p-hus på vardera sidan. I fonden skymtar Varbergs fästning. Gatan är Bäckgatan och man ser att den en bit fram delar sig till både vänster och höger. 

Med blicken mot väster på Bäckgatan med siktlinje mot fästningen. Gatan fortsätter både norrut mot Södra Hamnvägen och söderut mot Lasarettsgatan.

Vy från väster till öster. Gata som sträcker sig rakt fram. Gatan delas av mittpå av en horisontell barriär. Det är ett gång- och cykelstråk som är uppbyggt så att det  ligger cirka två meter ovanför markplan. 

Med blicken mot öster på Villagatan med missionshuset till höger. Redan i dag finns här en nivåskillnad och den blir synlig när den nya vägen anläggs.

Vy från norr till söder. Tvåfillig väg med gång- och cykelbana till höger. Till vänster skymtar ett p-hus och till höger ett missionshus i äldre stil. Missionshuset hamnar på en något lägre nivå än körbanan.

Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Vägen hamnar en bit ovanför marknivån där missionshuset ligger.

Vy från öster till väster. En flera meter hög vall i bakre delen av bilden. På den går gång- och cykelbanan och det syns en cyklist.

Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. För att kunna ta upp höjdskillnaden mellan Lasarettsgatan och Danielsdal hamnar gång- och cykelvägen på en flera meter hög vall.

Alternativ 1 B

Enda skillnaden mot alternativ 1 A är att man här lagt gång- och cykelbanan i en upphöjd och avskild körbana.

Vy från söder till norr. Tvåfilig väg som går under en bro. Till höger en gång-och cykelväg som är uppbyggd så att cyklisterna cyklar på en högre nivå än körbanan.

Med blicken åt söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Gång- och cykelbanan är här uppbyggd och också avskild från övriga körbanan.

Alternativ 2

Förlängning till Lasarettsgatan med anslutning till Prästgatan.

Vy från öster till väster. Gata med ett p-hus på vardera sidan. I fonden skymtar ovandelen av Varbergs fästning. Gatan är Bäckgatan och man ser att den en bit fram delar sig till både vänster och höger. Rakt fram syns en vall som delvis skymmer siktlinjen mot fästningen.

Med blicken åt väster på Bäckgatan. Gatan avslutas med en vall som delvis skymmer siktlinjen mot Fästningen.

Vy från väster till öster. Gata som sträcker sig rakt fram. Gatan delas av mittpå av en horisontell barriär. Det är en flera meter hög stödmur. Ovanpå muren skymtar en bil och en gående. 

Med blicken åt öster på Villagatan med missionshuset till höger. En flera meter hög barriär blir resultatet av att ta upp höjdskillnaden till Prästgatan.

Vy från norr till söder. Tvåfilig väg med gång- och cykelbana till höger. Till vänster skymtar en fyrkantig modern byggnad och till höger ett missionshus i äldre stil. Vägen ligger så pass högt att trafikanterna är i linje med missionshusets övre del.

Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Vägen hamnar en bra bit ovanför marknivån där missionshuset ligger.

Vy från öster till väster. En flera meter hög vall i bakre delen av bilden. På den går gång- och cykelbanan och det syns en cyklist.

Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. För att kunna ta upp höjdskillnaden mellan Lasarettsgatan och Danielsdal hamnar gång- och cykelvägen på en flera meter hög vall.

Alternativ 3

Förlängning till Lasarettsgatan med anslutning till Bäckgatan.

Vy från öster till väster. Gata med ett p-hus på vardera sidan. I fonden skymtar Varbergs fästning. Gatan är Bäckgatan och man ser att den en bit fram delar sig till både vänster och höger. 

Med blicken mot väster på Bäckgatan med siktlinje mot fästningen. Gatan fortsätter både norrut mot Södra Hamnvägen och söderut mot Lasarettsgatan.

Vy från väster till öster. Gata som sträcker sig rakt fram. Gatan delas av mittpå av en horisontell barriär. Det är ett gång- och cykelstråk som är uppbyggt så att det  ligger cirka två meter ovanför markplan. 

Med blicken mot öster på Villagatan med missionshuset till höger. Redan i dag finns här en nivåskillnad och den blir synlig när den nya vägen anläggs.

Vy från norr till söder. Tvåfilig väg med gång- och cykelbana till höger. Till vänster skymtar ett p-hus och till höger ett missionshus i äldre stil. Missionshuset hamnar på en något lägre nivå än körbanan.

Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Vägen hamnar en bit ovanför marknivån där missionshuset ligger. I detta alternativ rivs bron mellan Prästgatan och Fästningsgatan.

Vy från öster till väster. En flera meter hög vall i bakre delen av bilden. På den går gång- och cykelbanan och det syns en cyklist.

Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. För att kunna ta upp höjdskillnaden mellan Lasarettsgatan och Danielsdal hamnar gång- och cykelvägen på en flera meter hög vall.

Alternativ 4

Förlängning till Bäckgatan. Gång- och cykelväg fortsätter söderut. Detta är det alternativ som föreslås i idéstudien.

Vy från öster till väster. Gata med ett p-hus på vardera sidan. I fonden skymtar Varbergs fästning. Gatan är Bäckgatan och man ser att den en bit fram svänger av till höger och fortsätter bakom p-huset.

Med blicken mot väster på Bäckgatan med siktlinje mot fästningen. Gatan fortsätter norrut mot Södra Hamnvägen.

Vy från väster till öster. Gata som sträcker sig rakt fram. Gatan delas av mittpå av en horisontell barriär. Det är ett gång- och cykelstråk som är uppbyggt så att det  ligger cirka två meter ovanför markplan. 

Med blicken mot öster på Villagatan med missionshuset till höger. Redan i dag finns här en nivåskillnad men den blir mindre markant eftersom det i detta alternativ räcker med en slänt, i stället för en stödmur.

Vy från norr till söder. Tvåfilig väg med gång- och cykelbana till höger. Bilvägen svänger av till vänster mot Bäckgatan och gång- och cykelvägen fortsätter rakt fram mot bron över Prästgatan. Till höger ligger ett missionshus i äldre stil. Missionshuset hamnar här i princip på samma nivå som körbanan.

Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Den nya vägen hamnar något högre än marknivån där missionshuset ligger.

Vy från öster till väster. I bakre delen av bilden syns en gång- och cykelväg som ligger något högre än marken framför. Bakom cykelvägen syns träd och ett hus.

Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. Ingen barriär skapas av den nya gång- och cykelvägen eftersom inga höjdskillnader behöver tas upp.

Publicerad den:

Senast Ändrad: