Visualisering av trafiklösningar
Idéstudien föreslår att Östra Hamnvägen förlängs till Bäckgatan. Här kan du få en visuell uppfattning om vad både detta - och övriga alternativ som studerats - får för konsekvenser.
Att förlänga vägen till Bäckgatan är den lösning som ger minst ingrepp i den känsliga närmiljön - samtidigt som den fyller syftet att avlasta Västra Vallgatan i framtiden.
Vi har tagit fram visualiseringar som visar hur de fem studerade alternativen skulle se ut. Bilderna är övergripande och fokuserar på effekterna av höjdskillnaden.
Vill du få heltäckande information om förslagen och dess för- och nackdelar, läs gärna hela genomförandestudien.
Genomförandestudie förlängning av Mathilda Ranchs allé Pdf, 7.3 MB. (Pdf, 7.3 MB)
Studien finns också sammanfattad:
Nya utredningar och tidigare beslut i projekt Gamla Spåret
Förlängning till Lasarettsgatan med koppling till Bäckgatan.
Med blicken mot väster på Bäckgatan med siktlinje mot fästningen. Gatan fortsätter både norrut mot Södra Hamnvägen och söderut mot Lasarettsgatan.
Med blicken mot öster på Villagatan med missionshuset till höger. Redan i dag finns här en nivåskillnad och den blir synlig när den nya vägen anläggs.
Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Vägen hamnar en bit ovanför marknivån där missionshuset ligger.
Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. För att kunna ta upp höjdskillnaden mellan Lasarettsgatan och Danielsdal hamnar gång- och cykelvägen på en flera meter hög vall.
Enda skillnaden mot alternativ 1 A är att man här lagt gång- och cykelbanan i en upphöjd och avskild körbana.
Med blicken åt söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Gång- och cykelbanan är här uppbyggd och också avskild från övriga körbanan.
Förlängning till Lasarettsgatan med anslutning till Prästgatan.
Med blicken åt väster på Bäckgatan. Gatan avslutas med en vall som delvis skymmer siktlinjen mot Fästningen.
Med blicken åt öster på Villagatan med missionshuset till höger. En flera meter hög barriär blir resultatet av att ta upp höjdskillnaden till Prästgatan.
Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Vägen hamnar en bra bit ovanför marknivån där missionshuset ligger.
Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. För att kunna ta upp höjdskillnaden mellan Lasarettsgatan och Danielsdal hamnar gång- och cykelvägen på en flera meter hög vall.
Förlängning till Lasarettsgatan med anslutning till Bäckgatan.
Med blicken mot väster på Bäckgatan med siktlinje mot fästningen. Gatan fortsätter både norrut mot Södra Hamnvägen och söderut mot Lasarettsgatan.
Med blicken mot öster på Villagatan med missionshuset till höger. Redan i dag finns här en nivåskillnad och den blir synlig när den nya vägen anläggs.
Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Vägen hamnar en bit ovanför marknivån där missionshuset ligger. I detta alternativ rivs bron mellan Prästgatan och Fästningsgatan.
Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. För att kunna ta upp höjdskillnaden mellan Lasarettsgatan och Danielsdal hamnar gång- och cykelvägen på en flera meter hög vall.
Förlängning till Bäckgatan. Gång- och cykelväg fortsätter söderut. Detta är det alternativ som föreslås i idéstudien.
Med blicken mot väster på Bäckgatan med siktlinje mot fästningen. Gatan fortsätter norrut mot Södra Hamnvägen.
Med blicken mot öster på Villagatan med missionshuset till höger. Redan i dag finns här en nivåskillnad men den blir mindre markant eftersom det i detta alternativ räcker med en slänt, i stället för en stödmur.
Med blicken mot söder på den nya förlängningen av Östra Hamnvägen. Den nya vägen hamnar något högre än marknivån där missionshuset ligger.
Med blicken åt väster i en trädgård på Knut Porses väg. Ingen barriär skapas av den nya gång- och cykelvägen eftersom inga höjdskillnader behöver tas upp.