Dags för nästa steg

Idéstudien för Gamla spåret är nu reviderad.
Den 16 januari ska den upp för beslut i fullmäktige.

Samma grundförslag

Grunden i den reviderade Idéstudien är densamma som i det ursprungliga förslaget, med vissa justeringar. Kort sammanfattat innebär detta att:

  • Spårområdet omvandlas till ett grönt rörelsestråk för gång och cykel längs hela sträckan. Något som också varit ett av de tydligaste önskemålen som kommit fram i dialog med kommuninvånare.
  • Förlängning av Matilda Ranchs allé (nuvarande Östra hamnvägen) till Bäckgatan i norr samt ny väganslutning till Apelviken i söder.
  • Längs spåret kan staden möta havet genom nya kopplingar över spåret, här skapas också nya mötesplatser.
  • I Hästhaga fylls bergskärningen igen och naturen får ta plats.
  • Kurtinen och Apelviken blir ännu trevligare att besöka.
  • I norr växer det nya stationsområdet fram och i söder växer Jonstaka som handelsplats och bostadsområde.
  • Möjligen kan Apelviken utvecklas varsamt med ett mindre antal nya bostäder och kommunal service.
  • Tekniska ledningar läggs ner i marken längs med hela spårsträckan.

Förtydligad roll

I den reviderade versionen förtydligas Idéstudiens roll med följande formulering:

"Syftet med Idéstudien är att ge förslag på lämplig utveckling av spårområdet. Studien ska fungera som underlag vid framtida planerings- och utredningsskeden.

Om kommande utredningar ger nya grundförutsättningar för utvecklingen av området, som visar att andra val är mer lämpliga än de som ges i Idéstudien - då kan detta utredas vidare."

Plats för ledningar

Andra tillägg är bland annat ett mer klargörande genomförandekapitel, förtydligande när det gäller de särskilda avvägandena och att avsnittet om delområdet Jonstaka/Hamra är mer utvecklat. Det är också säkerställt att det finns plats för Vivab och Varberg Energi att lägga ner ledningar längs sträckan.

Ekonomi

I nuvarande budget finns pengar avsatta till de första två förstudierna. I förstudien kommer sedan de föreslagna åtgärderna för området att kostnadsberäknas. Därefter förs de in i kommunens investerings­- och exploateringsbudget utifrån ekonomiska möjligheter i kommunen. Först när dessa investeringsprojekt är beslutade av kommunfullmäktige kan vi börja planera för olika insatser.

Hela spåret kommer inte kunna utvecklas på en gång. Därför kommer vi försöka arbeta med temporära åtgärder så att delar av sträckan blir tillgänglig.

Trafiklösningar utreds vidare

Trafiklösningarna i Apelviken respektive vid Bäckgatan var de förslag som fick mest negativa synpunkter under remisstiden, framför allt från närboende.

De föreslagna alternativen har dock visat sig vara de bästa både med tanke på genomförande och framtida tillgänglighet, och därför vill vi utreda dem vidare.

-Vi förstår att närboende kan känna sig oroliga men i utredningsarbetet ingår att säkerställa att den färdiga lösningen uppfyller de krav som finns när det gäller fysiska förutsättningar, trafiksäkerhet, luftföroreningar, bullerfrågor med mera, säger projektledare Jenny Rydén.

Sparar förslag

Under remisstiden fick projektet in flera fina förslag på hur man skulle kunna utveckla olika platser längs med sträckan. Många av dem handlar om sådant vi inte kan besluta förrän förstudier och fler utredningar är genomförda. Men vi sparar alla förslag för att kunna plocka fram till senare skede!

Vad händer nu?

Den 16 januari ska den reviderade Idéstudien upp för beslut i kommunfullmäktige.

När Idéstudien väl är antagen startar arbetet med två förstudier, en om delområdet Hästhagaberget och en om Engelska parken/Platsarna.

Efter 2025 kommer Trafikverket ta bort rälsen och sanera marken. Först därefter kan det bli aktuellt att påbörja ett detaljplanearbete.

Översvämningsutredning

Till sist: Under hösten har vi tagit fram en ny utredning om hur banvallen i Apelviken påverkar översvämningar och skyfall i området, nu och i framtiden. I utredningen, som är gjord av Ramboll Sweden AB, undersöks sex olika scenarion, tre med och tre utan banvall.

Utredningen visar att vallen inte har någon större påverkan när det gäller höga havsnivåer och extremväder. När det gäller skyfall gör vallen situationen sämre eftersom den stoppar upp vattnet så att det bildas vattensamlingar som påverkar husen öster om spåret.
Inriktningen kommer därför även fortsättningsvis vara att ta bort vallen.

Översvämningsutredning Apelviken Pdf, 5.3 MB.

God Jul!

Nästa nyhetsbrev kommer i januari då vi uppdaterar om fullmäktigebeslutet. Till dess önskar vi er alla en God Jul och ett Gott Nytt År!

Publicerad den:

Senast Ändrad: