Kontakt med socialtjänsten

Är du orolig för ditt barns mående eller utveckling eller känner du oro för något annat barn i din närhet? Eller är du ett barn som är orolig för din hemsituation, dina föräldrar eller något i ditt eget beteende? Barn- och familjeenheten kan erbjuda stöd.

När socialtjänsten får reda på att ett barn och/eller deras familj, kan behöva stöd eller skydd, ska vi se till att barnet får hjälp. Ett ärende kan komma in till oss på två sätt, genom ansökan eller anmälan.

Du som vårdnadshavare eller barn, kan ta kontakt med socialtjänsten om du känner dig orolig för ditt barn eller din hemmiljö, vilket kallas ansökan. Det kan också vara så att någon annan uppmärksammar att ett barn behöver stöd eller skydd och då gör en anmälan. Vissa yrkesverksamma har en skyldighet att anmäla oro för barn, men alla har en möjlighet att anmäla.

När en anmälan eller ansökan inkommer till socialtjänsten, görs en första bedömning av barnets situation. Vid en ansökan, inleds en utredning på barnet, och vid en anmälan inleds utredning i vissa fall. Det bestäms efter att socialsekreterare gjort en förhandsbedömning av barnets behov. En förhandsbedömning ska göras senast inom 14 dagar efter att anmälan inkommit.

När en utredning inletts, börjar socialsekreterare inhämta information om barnet. Det sker till exempel genom barnsamtal, samtal med vårdnadshavare och ibland med andra personer i barnets närhet. Det inhämtas även information från yrkesverksamma runt barnet, till exempel förskola eller skola. Socialsekreterarna har rätt att ta de kontakter som behövs för att bilda sig en uppfattning om hur barnet har det. Ni informeras alltid om vilka som kontaktas och erbjuds att närvara vid dessa samtal.

En utredning ska vara slutförd inom fyra månader om det inte finns speciella skäl till förlängd utredningstid, och den avslutas med att socialsekreterarna gör en bedömning av barnets behov och beslutar om eventuell hjälp. Vårdnadshavare och barn över 15 år har rätt att ta del av utredning och beslut, och möjlighet finns att överklaga beslutet om man inte är nöjd.

Socialtjänsten brukar oftast vara överens med familjen om vilken hjälp ni kan behöva, men ibland händer det att vi ser behov av insatser för barnet men att föräldrarna inte är av samma åsikt. Då kan socialtjänsten ingripa om situationen är så allvarlig att det finns underlag för tvångsåtgärder enligt LVU (Lagen om vård av unga), annars avslutas ärendet utan åtgärd.

Senast publicerad:

Kontakt
Mottagningsgruppen
Telefontid: vardagar kl 9-12 och 13-15