Hjälp i hemmet vid tillfällig vistelse i Varbergs kommun

Du som har hemtjänst eller hemsjukvård och bor i en annan kommun men planerar att tillfälligt vistas i Varbergs kommun, kan få hemtjänst eller hemsjukvård under din vistelse här.

Biståndshandläggaren i din hemkommun skickar en beställning till Varbergs kommun om vilka insatser du behöver. Ta kontakt med din biståndshandläggare i god tid. Senast två veckor innan vistelsen vill vi ha beställningen.

Hemtjänst

Varbergs kommun har kundval inom hemtjänsten vilket betyder att utöver kommunens egen hemtjänst finns ett flertal privata företag som har godkänts till att utföra hemtjänst. Du väljer själv vilken utförare du vill ha och kan läsa mer om de olika utförarna på vår sida om hemtjänst.

Hemsjukvård

Hemsjukvården i din hemkommun bedömer om du behöver hemsjukvård och kontaktar Varbergs kommuns hälso- och sjukvårdsavdelning. Under vistelsen är du/din hemkommun ansvarig för att se till att mediciner, läkemedelslistor, förbandsmaterial, kateter, spolning etc. finns medskickat så det räcker under vistelsen.

Hjälpmedel

Om hjälpmedel behövs för att kunna utföra hjälpinsatser under din vistelse i Varbergs kommun, så som till exempel rullstol, rullator, säng eller lyft är du själv ansvarig för att ta med hjälpmedel hemifrån. Alternativt kan du ombesörja lån av hjälpmedel via hjälpmedelscentrum på sjukhuset mot en kostnad.

Regionens information om hjälpmedelslån Länk till annan webbplats.

Inför vistelse i Varbergs kommun behöver samtliga underlag komma in i god tid, senast två veckor före vistelsen. Detta för att utförarna ska få en möjlighet att planera in insatserna.

Hemtjänst

Beställning kan göras via beställningsblankett Tillfällig vistelse i Varbergs kommun, hemtjänst Word, 1.5 MB., där aktuell utredning, bedömning och beslut ska bifogas och skickas till kommunen på följande adress:

Varbergs kommun
Socialförvaltningen
Birger Svenssons väg 28 B
432 80 Varberg

Felaktigt ifyllda blanketter och/eller saknade uppgifter i underlaget kan fördröja uppstart av insatserna.

Fakturering hemtjänst

Varbergs kommun fakturerar bosättningskommunen enligt den ersättningsmodell som finns i bosättningskommunen. Detta sker efter vistelsens slut om inget annat anges. Bosättningskommunen debiterar dig som kund för hemtjänstavgiften.

Hemsjukvård och rehabilitering

Ansvarig för beslut angående hemkommunens hemsjukvård är ansvarig för beslut även under den period patienten vistas i Varberg. Ansvarig hälso- och sjukvård i hemkommunen tar kontakt med enhetschef för hälso- och sjukvården i Varberg för överföring av nödvändig information. Information och beställning ska vara Varbergs hemsjukvård tillhanda senast två veckor innan önskat startdatum.

Hemkommunen ansvarar för att läkemedel, läkemedelslistor, omläggningsmaterial, kateter, spolning etc. finns medskickat så att det räcker under hela vistelsen.

Hjälpmedel

Patienten ska ta med sig sina egna hjälpmedel från bosättningskommunen och de ska finnas på plats vid uppstart av ärende. Dubbelförskrivning av hjälpmedel medges inte. Detta kan innebära att patienten själv får bekosta hjälpmedel som inte kan tas med till vistelsekommunen.

Hemsjukvård

När du som vårdgivare i annan kommun beställer hemsjukvård ska aktuell vårdplan bifogas.

Du beställer hemsjukvård via blankett Sommargäst Tillfällig vistelse i Varbergs Kommun.

Alla fält av blanketten ska fyllas i. Komplett ifylld beställningsblankett ska ha tagits emot av Varbergs kommun senast två veckor före ankomstdatum. Inkorrekt ifyllda blanketter och/eller saknade underlag kan fördröja uppstart av insatserna.

Beställning av hemsjukvård

Komplett ifylld beställning ska vara Varbergs kommun tillhanda senast två veckor före ankomstdatum. Alla fält i blanketten ska fyllas i. Inkorrekt ifylld blankett och/eller saknade underlag kan fördröja uppstart av insatserna. Legitimerad personal i hemkommunen ansvarar för att ta kontakt med enhetschef för hälso- och sjukvården i Varberg om det uppstår eventuella förändringar.

Fakturering hemsjukvård

Varbergs kommun debiterar bosättningskommunen för utförda insatser med en kostnad på 600 kr/timme. Minsta debiterade avgift är för 30 minuter. Skulle vak på grund av vård i livets slut uppstå kommer bosättningskommunen debiteras kostnaden.

Hälso- och sjukvårdsenheten i Varbergs kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut om inget annat anges.

Varberg direkt (kontaktcenter)
Norra Vallgatan 14, Telefontid: måndag-onsdag: 8-17, torsdag: 8-18, fredag: 8-16