Sista julen som kommunalråd

Kommunalråd Jana Nilsson i lång tomteluva utanför sitt hus.

Som nybliven morfar är det kanske bäst att Jana vänjer sig vid tomteluvan!

Hur började det egentligen, planerna på en stadsdel vid havet?
En som vet är Jana Nilsson. Han och Stadsutvecklingsprojektet i Varberg har gått hand i hand i mer än tre decennier.

”Och det hände sig vid den tiden att Banverket ville bygga ett dubbelspår genom Varberg…” Står det inte i julevangeliet. Men nog känns det som nästan bibliskt länge sedan allt började! Vi får gå tillbaka ända till mitten av 80-talet. Då inleddes diskussionerna om dubbelspår genom Varberg. Och utan bortplockad järnväg från centrum, inget Västerport.

Jana Nilsson (S), som suttit inte mindre än 37 år i fullmäktige, minns det dock (nästan) som i går:
-Trafikverket (dåvarande Banverket) ville bygga dubbelspår genom Varberg, i befintlig sträckning, rätt genom stan. Det var i detta läge som alternativet med ett östra spår kom upp, ingen ville ju ha dubbelspårstrafik dånande genom centrum, Hästhaga och Apelviken! Samtidigt var vi många som inte ville tappa vårt centrala stationsläge. Och strax därpå kom de första tankarna på en tunnel.

Många tunnlar

Länge diskuterades olika sträckningar för tunneln och möjliga stationslägen: Domustunneln, stadsmiljötunneln, centrumtunneln… alternativen var många. För att inte tala om hur många utredningarna var för ett infrastrukturprojekt av den här storleken.
-Och mitt i processen, nu är vi framme vid slutet av 90-talet, kom den nya miljöbalken, berättar Jana.
-Det betydde att allt behövde göras om efter nya förutsättningar. Vi var i princip tillbaka på ruta ett…

Men till sist, för 19 år sedan, 2003, bestämde dåvarande Banverket att alternativet man skulle gå vidare med i Varberg var den så kallade stadsmiljötunneln. Det vill säga den tunnel som just nu växer fram under staden, meter för meter.

En myriad möten

Jana är en av få fortfarande aktiva politiker som var med ända från början. Hur många möten han har varit på rörande tunneln: politiska möten, förhandlande möten, informerande möten, lobbande möten, presskonferenser … Det går inte att räkna.
-Vi har följts åt, tunneln och jag, konstaterar det nu 62-åriga kommunalrådet som idag är stolt över den starka gemensamma politiska vilja i kommunen som så länge ihärdigt arbetat mot samma mål.
- En stad med Varbergs förutsättningar ska självklart ha en station i centrum!

Västra centrum

Ganska snart under resans gång föddes idén om Västerport – eller Västra Centrum som man kallade det då. Först i lite blygsammare skala:
-Det började med området som nu är etapp 1. Redan då ville många få bort färjan från centrum av miljöskäl. Tanken var tidigt att den skulle flytta ut till Farehamnen, och då skulle marken bli tillgänglig för stadsutveckling.

2005 var Varberg med i den europeiska arkitekttävlingen Europan med området för Västra centrum. Det vinnande förslaget bestod av en kvartersstad med räta kvarter och ett hotell på 11 våningar vid kajkanten. (Även i år är Varberg med i Europan, nu med Håstens torg och området längs med Trädlyckevägen i fokus.)

Västerport

-Så väcktes tanken att flytta hela hamndelen längs med hamnbassängen och bygga en ny stadsdel. Jag vill minnas att det var Jörgen Warborn (dåvarande KS ordförande) som först kom med idén och jag tyckte att det var lysande.
2012 beslutade kommunfullmäktige om en Framtida inriktning för Varbergs hamn och stadens utveckling, där stadsutvecklingsprojektet med tunnel, hamnflytt till Farehamnen och ny stadsdel beskrivs. Året därpå kom tillåtlighetsbeslutet från regeringen för Varbergstunneln och 2014 bildades projekt Västra Centrum. Under medborgardialogen 2014 röstade invånarna i Varberg fram namnet Västerport.

"Vi kommer att vara stolta"

Och resten är historia. Eller nja, än har inte spaden satts i marken men sedan 2014 har planeringsarbetet för Varbergs nya stadsdel vid havet varit i gång på hög växel.
Detaljplanen är överklagad och den ursprungliga tidplanen är överskriden. Men Jana tvekar inte en sekund på frågan om hur han tror det kommer bli:
-Det kommer självklart bli ett Västerport och det kommer att bli så fint. Jag tror inte ens vi förstår hur bra det kommer att bli! Detta stängda industriområde som öppnas upp, vår Strandpromenad som blir längre, havet som kommer närmare och alla dessa allmänna ytor vi kommer få tillgång till. Vi kommer att vara stolta över Västerport i framtiden!

***

Så vad ska Jana göra nu, när politiken inte tar all tid och lite till?
-Först och främst sitter jag ju kvar i fullmäktige. Sen har jag blivit morfar och så bygger jag om ett hus som vi ska flytta till. Jag har att göra!

Tillbaka till startsida nyhetsbrev Länk till annan webbplats.

Publicerad den:

Senast Ändrad: