Plattformar i sikte och ledningsarbeten på gång

Det är full aktivitet i arbetsområdena i centrum och i tunneln. Nu är båda betongtunnlarna i varje ände av bergtunneln klara, så det går fort framåt!

Hänt i arbetsområdena

Vare

I Vare gjordes arbeten under tågstoppet vecka 40 med två växlar in i anläggningen för det befintliga dubbelspåret. För övrigt är det lugnt i detta arbetsområde nu.

Breared

I södra servicetunnelns mynning gjuts nu de sista betongdelarna och inslagsvalvet, taket som kopplar ihop bergtunnel med betongtunnel börjar bli klart.

Krossverksamheten fortsätter liksom lastningen av grus, men dessa aktiviteter förväntas så småningom minska.

Tunneln

I spårtunneln fortsätter arbetet med att täta berget med hjälp av dräneringsmattor, för att hålla vattnet borta och leda det mot tunnelns dräneringssystem. Mattorna täcks med brandskyddande sprutbetong! I spårtunneln arbetar man också för att anpassa ytan till önskad terrassnivå.

Markarbetena går framåt och här har man fokuserat på servicetunneln. Man monterar kabelstegar i taket för framtida installationer, som påbörjas runt årsskiftet. Då börjar arbetet med installationer av belysning, styrsystem, VA-system, brandvatten, hissar, rulltrappor och mer i olika tunnelområden.

  • Visste du att produktionen hanterar ungefär 1000 ton grus om dagen? Gruset är en återvunnen produkt från det egna projektet. Det består nämligen av berg som vi har sprängt ut ur tunneln och krossat till rätt fraktioner i krossanläggningen.
  • Rörläggningen i tunneln omfattar 8298 meter rör, från Varbergs station till Norra Näs!
  • Dagvattenledningen sträcker sig över 2253 meter – längre än 21 fotbollsplaner
  • Brandvattenledningen sträcker sig över 3006 meter, vilket motsvarar ungefär sträckan från Centralstationen i Göteborg till Liseberg.

Betongtunneln

Betongtunneln i norr fram till den framtida stationen är nu färdiggjuten, en milstolpe! Parallellt med betongarbetena har man börjat återfylla över betongtunneln men det kommer att dröja innan Västra Vallgatan kan öppna.

Tråget

Endast ett fåtal väggar återstår att gjuta innan betongkonstruktionen är klar. I trågets norra del har man påbörjat järnvägsarbetena med bland annat byggnation av kontaktledningsstolpar och -bryggor, signalmontagearbeten, kabeldragningar samt byggnation av ett stolpställverk väster om tråget.

I södra delen av tråget har man påbörjat arbete med plattformarna till den nya stationen.

Cirka 41185 kubikmeter betong har gått åt till bottenplattorna i tråget– lika mycket som ryms i 205 900 badkar! För att förstärka betongen har man också skickat ner cirka 5385 ton armering i bottenplattorna. Det motsvarar vikten av 3370 personbilar!

I och utanför tråget pågår det även mark- och VA-arbeten, såsom återfyllning mot trågväggarnas utsidor och att lägga dagvatten- och ytvattenledningar. Man har också börjat montera upp akustikplattor på trågväggarna.

Godsbangården

Här är det mesta klart. Nu pågår arbeten med bullerplank på både östra och västra sidan om godsbangården.

Du hittar en film som sammanfattar milstolparna i projektet på Trafikverkets hemsida.

Många stora milstolpar klara nu siktar vi mot slutresultatet - www.trafikverket.se

Byggstart stationen

I februari räknar vi med byggstart för den nya stationen. Du kan se en film på Trafikverkets hemsida som berättar om stationen och stationsområdet.

Nya stationen i Varberg tar form - www.trafikverket.se

Du kan se bilder och läsa mer om hur området är tänkt här på webbplatsen:

Ny station i centrum

Ledningsarbeten på Västra Vallgatan

På måndag börjar ledningsarbeten på Västra Vallgatan, sträckan mellan Magasinsgatan och Baggensgränd. Gång- och cykelvägen i detta kvarter stängs för genomfart och leds om öster om området. Busstrafiken påverkas inte. Arbetena pågår till i januari månad.

Läs mer på Trafikverkets webbplats:

Avstängd gång- och cykelväg - www.trafikverket.se

Publicerad den:

Senast Ändrad: