Sök

Det här inlägget är äldre än tre år och kan (men behöver inte) vara inaktuellt.
2018-04-13

Nya förskollärare som brinner för sitt yrke

De tog examen i somras och har nu hunnit arbeta åtta månader som förskollärare på nya Vidhöge förskola. För Victoria Nilsson och Caroline Andersson var yrket ett självklart val.
- Jag har trivts sedan dag ett och jag lär mig nya saker varje dag. Förskollärare är ett fantastiskt yrke, säger Victoria Nilsson.

Förskollärarna trivs på nya Vidhöge förskola.

Förskollärarna trivs på nya Vidhöge förskola.

Efter att ha vikarierat på olika förskolor efter studenten var Victoria Nilsson säker på att det var förskollärare hon ville utbilda sig till.
- Jag började studera ett halvår efter studenten och det är jag glad för. Vet man vad man vill arbeta med så är det lika bra att köra på. Jag hade min första VFU här på Vidhöge förskola och jag trivdes så bra att jag valde att söka mig hit efter examen, berättar hon.
För kollegan Caroline Andersson var det först när hon skolade in sina egna barn som hon insåg att förskollärare var ett yrke som skulle passa henne perfekt. Precis som sin kollega gjorde hon sin VFU på Vidhöge förskola.
- I slutet av utbildningen fick jag veta att det skulle byggas en ny förskola och det lockade absolut mig att söka hit, menar hon.

Har fått forma förskolan

I augusti stod nya Vidhöge förskola klar och Victoria Nilsson och Caroline Andersson var med från start.
- Jag började i juni och Victoria i augusti och det har varit fantastiskt roligt hela vägen, säger Caroline Anderson. Vi har fått vara med och forma vår förskola.
- Ja, att få vara med och starta upp en helt ny förskola har varit otroligt lärorikt. Vi fick direkt sätta oss in i arbetet och skapa rutiner för att allt skulle fungera, menar Victoria Nilsson.
De anser båda att de senaste åtta månaderna både har gått otroligt fort men samtidigt gett dem mycket lärdom.
- Vi fick ta för oss direkt och komma med idéer. Vi jobbar båda med de yngre barnen så hela hösten bestod av väldigt mycket inskolningar. Mycket fokus har legat på att skapa bra relationer, första bästa möte för barn och vårdnadshavare, säger Caroline Andersson.
- Jag var lite orolig för att ha egna utvecklingssamtal och inskolningar tidigare men det föll sig helt naturligt. Det har varit kul att kunna använda det vi lärt oss i skolan i praktiken, menar Victoria Nilsson.

Victoria Nilsson och Caroline Andersson

Victoria Nilsson och Caroline Andersson

Nöjda med utbildningen på Campus Varberg

De beskriver glädjen i att ha blivit en naturlig trygghet för barnen och en del av verksamheten.
- Det är såklart en väldig skillnad på att vara vikarie och att vara utbildad förskollärare på en och samma förskola. Det är fantastiskt att få följa barnens utveckling och dessutom få vara en del i ett arbetslag, menar Victoria Nilsson.
De läste båda tre och ett halvt år på Campus Varberg och är nöjda med utbildningen.
- Det enda jag då tyckte var lite negativt var att det var väldigt mycket VFU men nu i efterhand så är jag glad att vi hade det för jag lärde mig mycket under de perioderna, menar Caroline Andersson.
- Utbildningen gav mig en förståelse kring varför saker är viktigt och kunskap om barns utveckling, säger Victoria Nilsson.

Handlar om det stora i det lilla

På Vidhöge förskola arbetar de i par. Varje par har hand om en grupp där de arbetar med olika fokusområden utefter barnens behov och intresse.
- Barnen lär sig nya saker varje dag och det ger mig väldigt mycket att se dem lyckas med nya saker och utvecklas, säger Caroline Andersson.
Att förskolan är stor ser de bara fördelar med. De tror även att det i framtiden kommer att byggas fler och fler stora förskolor.
- Vi tycker inte att det känns så stort. Det handlar mycket om det lilla i det stora och det finns mycket kvalitet och kompetens här, säger Caroline Andersson.
- Det är även en väldig fördel att kunna hjälpas åt mellan hemvisterna. Jag tycker att vi blir tajtare och tajtare för varje dag som går och vi strävar alla åt samma håll, säger Victoria Nilsson.

Vill höja yrkets status

Vad som är det absolut bästa med att arbeta som förskollärare är de båda överens om.
- Det är mötet med alla barn och föräldrar. Den glädje man får från barnen är fantastisk. Det är inte många som har ett jobb där det springer personer emot en när man kommer, för att kramas, säger de.
De båda förskollärarna tycker dock att deras yrkes status skulle behöva stärkas ytterligare. De menar att det är många som inte vet att även förskolan har en läroplan att följa och att deras kunskap är viktig för barns utveckling.
- Det finns fortfarande många förutfattade meningar om yrket, många som faktiskt inte vet vad det innebär. Men då gäller det att vi pratar om det och lyfter fram vad vi faktisk gör på vårt jobb. Det känns som att det är en förändring på gång, att yrket kan få mer status och det är vi värda, menar Caroline Andersson.
- Att arbeta som förskollärare är mycket bredare än vad jag hade trott. Vi måste ha kunskap om så mycket och jag tror aldrig att jag kommer att bli fullärd. Förskollärare är ett fantastiskt yrke, säger Victoria Nilsson. 

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna