varningsikon

2021-02-26

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2019-01-21

Johan Lindeberg - fingerfärdig lärare med många strängar på sin lärarlyra!

Reportageserie - Skicka vidare

Han tar gärna ton och står upp för alla elevers rätt att lyckas i skolarbetet. Han är lugn, talför och reflekterande över sin undervisning. Och en kavajbärande praktiker.
- Kavajen är ett fantastiskt arbetsplagg med alla fickor där scheman, plektrum, pennor, sudd, hörlurspluggar och halstabletter kan stoppas ner!
Möt Johan Lindeberg, musiklärare på Trönninge skola.

Vårterminen har just startat. I korridorer och hemvister på Trönninge skola syns elever på väg till eller från något deras schemalagda dag erbjuder. På en avsats i övre delen av skolan står Johan Lindeberg, lärare i musik för årskurserna 3-9 och tittar ut över elever och kollegor som rör sig mot sina olika lektioner och möten.
- Man kan säga att det var läraryrket som valde mig, säger han och ler lite finurligt. Efter att ha reflekterat över min egen skoltid, och verkligen känt mig lyckligt lottad över att ha haft lärare som såg oss, trodde på oss, stöttade oss och inte minst var goda förebilder, kände jag att det måste vara ett fantastiskt arbete!

Johans Lindebergs drivkraft att bli lärare var också attraktionskraften i att få bidra till unga människors utveckling, att vara en positiv, stöttande och vägledande förebild för nya generationer barn och ungdomar.
- Det måste väl ändå vara bland det roligaste och bästa man kan göra? frågar han retoriskt. Inte en dag har varit den andra lik sedan jag började jobba som lärare. Det har definitivt inte saknats utmaningar, men det är ju det som gör yrket så enormt komplext, spännande och roligt.

Tillit för progression

Johan Lindeberg trivs med sitt jobb. Han talar varmt om de kommunala skolorna, och beskriver att #jobbaivarberg givit honom fördelen att få arbeta tillsammans med, och lära av, fantastiska kollegor.
- Det bästa på senare år har varit möjligheten att få vara med och vara en av alla medarbetare i förberedelser och uppstart av Trönninge skola. Det har varit en otroligt lärorik resa som jag är glad att få vara del av.

Han berättar vidare att det finns många sidor i arbetet som kan vara det där “bästa” med jobbet. När elever lyckas, har utmanat sig själva och uppgiften de arbetar med, då blir det, i den stunden det ”bästa” med jobbet.
- Häromveckan delade jag ut resultaten på ett lyssningstest och en av eleverna blev först alldeles tyst. Sedan dansar hen, tjuter, kastar sig på golvet och vrålar äntligen! ”Äntligen vaddå, frågade kompisarna” varpå eleven jublade i högt register: “Första gången jag fick alla rätt på ett test någonsin!” Johan Lindeberg menar att det är stort när elever lyckas, och att få vara en del av deras prestationer.
- Jag visar tydlig tilltro till elevernas kapacitet, och utvecklar undervisningen så att elevens progression utgår från där jag vet att eleven befinner sig i sin kunskap. Rätt utmaning vid rätt tillfälle med andra ord.

Stöd, didaktik och alla är med

Han är på skolan i arla gryning, i god tid innan lektionerna börjar. Det första han gör är att byta om till arbetskavajen som hänger i musikförrådet. En klassisk ”läraroutfit”.
- Kavajen är fantastisk med alla fickor där scheman, plektrum, pennor, sudd, hörlurspluggar och halstabletter kan stoppas ner, säger Johan Lindeberg och skrattar.

När plagg och persedlar fixats till, nalkas morgonkaffe som intas i musiksalen. Planeringar för dagens lektioner gås igenom och bildstöd för elever i behov av stöd sätts samman.
- Jag använder webbsidan bildstod.se för att visualisera lektionens innehåll för alla elever, förklarar Johan Lindeberg. När de går in i salen kan de läsa på projektorduken och snabbt bilda sig en uppfattning om vad som kommer att hända och vad som ska läras vilket jag upplever skapar ett lugn.

Eftersom Johan Lindeberg en vanlig dag kan ha undervisning i åk 3, 7 och 8, varierar det centrala innehållet i varje lektionspass. Han får dessutom tänka till i sin didaktiska praktik i mötet med eleverna.
- Jag får anpassa hur jag ställer frågor och vilket djup i ämnesspråket jag använder när jag instruerar beroende på det vilken årskurs jag har i klassrummet. Metoder som fungerar för alla, används också i alla klasser och en sådan metod är att jag i början av lektionen sjunger igenom de sånger eleverna ska sjunga. Det ger en skön uppvärmning till lektionen och får igång både mig och eleverna, säger Johan Lindeberg.

Stafettpinne skickas vidare

Du fick stafettpinnen i denna reportageserie skickad vidare till dig med motivering att du tar fram det bästa i eleverna – en fantastisk egenskap, tänker jag! Hur gör du?
- Oj, den frågan är jättesvår att svara på för jag vet ju aldrig riktigt om jag har lyckats med det fullt ut. I mitt förhållningssätt utgår jag från att det är viktigt att skapa ett klassrumsklimat där det är tillåtet för alla elever att uttrycka sig och vara kreativa på alla möjliga sätt. Det är när uppfattningar kommer till ytan som jag kan möta dem och arbeta fördjupande.

Du talar ofta om att det är viktigt att ingen elev går till skolan med en klump i magen på grund av att eleven blir utsatt, orättvist behandlad och kränkt.
- Bara tanken på att det finns elever vars vardag är en kamp, får mig att må dåligt. Jag har under många år engagerat mig i likabehandlingsgrupper på de skolor jag arbetat, och självklart också här på Trönninge skola. Vi arbetar med kartläggningar, utvärderingar, uppföljningar och elev- och föräldrasamtal för att få reda på och komma till rätta med situationer som uppstår.

Till sist. Vem vill du skicka vidare till? Motivera ditt val.

- Jag önskar skicka vidare till Nina Helgesson. Vi har arbetat tillsammans på Bockstensskolan, Håstensskolan och nu Trönninge skola. Hon är alltid väldigt positiv, framåt och glad vilket sprider sig till alla som arbetar tillsammans med henne! Nina är också väldigt flexibel inför det oväntade, både kollegialt och med eleverna, i verksamheten varje dag. Nina är en fantastisk kollega och pedagog!

viktoria.struxsjo@varberg.se

ikon

Senaste nyheterna