varningsikon

2021-02-26

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

Det här inlägget är äldre än tre år och kan (men behöver inte) vara inaktuellt.
2018-05-18

Ett år på jobbet - en blick i backspegeln

I februari förra året var Maria Böök, Robert Hambre och Stefan Allert nya på jobbet. De hade just axlat uppdraget som rektorer i Varbergs kommunala grundskolor och stod inför en oskriven vårtermin. Idag, ett år senare, har de funnit viss rutin och flow i det dagliga arbetet, men samtidigt ställts inför utmaningar ingen riktigt såg komma.

Stefan Allert, Maria Böök och och Robert Hambre

Stefan Allert, Maria Böök och och Robert Hambre

Lärdomar, utmaningar och önskningar. Vi samtalar utifrån tre rubriker och rektorerna delar prestigelöst med sig av erfarenheter från det gångna året. En del gemensamma reflektioner beskrivs, en del vitt skilda.
- Även om jag har erfarenheter med mig sedan tidigare uppdrag, behövde jag lära känna kulturen i Varberg och lära mig språket, säger Maria Böök, rektor för Vidhögeskolan. Likvärdigheten är så viktig här i Varberg. Vidhögeskolan är en del av ”skolhelheten” och organisationen i Varberg är formad så att alla kan arbeta tillsammans.  
Robert Hambre, rektor för Kung Karl skola och Derome skola berättar att svar han emellanåt sökt, funnits mycket nära. Mitt i där han står, faktiskt.
- Min största lärdom under året är att jag inte alltid ska vara så snabb att svara på frågor från medarbetare. Med det menar jag att jag fått lära mig att Varberg har strategier och pågående processer där svar ofta kan finnas, men som jag kanske inte vid tiden för medarbetarens fråga hade hunnit läsa in mig på.  
Stefan Allert, rektor för Bosgårdsskolan 6-9 kom från en fristående gymnasieskola, och mötte en delvis annan skolvärld när han började #jobbaivarberg.
- Jag har fått försöka lära mig att inte springa på alla bollar, lämna tillbaka vissa frågor och lita på att personalen är klok och kan fatta beslut i det vardagliga arbetet. Sedan har vi ju också ombyggnationen av Bosgårdsskolan som visat sig vara ett mycket större projekt än jag föreställde mig, och jag ser fram emot ljuset i renoveringstunneln!

Prioritera och också prioritera bort – är det möjligt?

Lära känna medarbetare och kollegor, sätta sig in i kända rutiner och utveckla nya. Läsa på om pågående utvecklingsarbete och tänka taktiskt för nästa steg i processer. Full fart konstant och fullt fokus att få bollar som strategiskt sätts i rullning, studsar i takt med det egna pedagogiska ledarskapets möjligheter, medarbetares förväntningar och verksamhetsplanens mål och syfte. Hur hinner en rektor med allt? Hur prioriterar man?
- Den största utmaningen är konstant och kommer alltid att vara konstant: kommunikation! Eftersom jag är rektor för två mindre enheter är andra utmaningar kanske lite annorlunda, berättar Robert Hambre. Medarbetarna är så lösningsfokuserade att det för mig blir viktigt att hitta balans mellan lärarnas fantastiska flexibilitet och möjligheter att skapa fasta rutiner.
Maria Böök är rektor för en stor enhet, och hon delar uppdraget med en rektorskollega. Ändå blir det vissa utmaningar i att få till fysiska träffar med de grupper som önskar ses.
- Min största utmaning är tid. Hur ska jag förhålla mig till att vi alla vill träffas, men saker kommer i vägen och det kollegiala lärandet försvåras. Även om jag gör ett kalendarium, händer det saker på en skola varje dag som får maskineriet att sakta ner. Jag tränar mig varje dag i att prioritera – och är tacksam över hjälpsamma kollegor på skolan och i teamet.

För Stefan Allerts del är blev vårterminens stora utmaning att göra evakueringen av skolans elever i årskurs 7-9 så smidig som möjligt. Och samtidigt hålla styrfart uppe, och personal vid gott mod.
- Jag har idag elever på tre skolenheter, Bosgårdsskolan, Trönninge skola och Lindbergs skola. Det gör att jag spenderar en hel del tid i bilen mellan skolorna. Jag kan känna mig otillräcklig i att inte vara på plats för alla hela tiden. Som tur är håller ombyggnationen tidsplanen, och om inget oförutsett inträffar är alla tillbaka på Bosgårdsskolan i augusti!

”Yes, vi gjorde det – tillsammans!”

Kanske kan rektorsuppdraget upplevas för komplext, för omfattande och för stort för en enskild person att rodda, men det håller inte Stefan Allert, Maria Böök och Robert Hambre riktigt med om. De menar att ett prestigelöst samarbete i såväl kommunens rektorsgrupp som i skolteamet de tillhör kan leda till möjligheter att utbyta erfarenheter, använda varandras kompetenser, lärdomar och glädjeämnen som definitivt gör rektorsjobbet roligt, lärorik och dynamiskt. Personalgrupperna på respektive skola är också källor till inspiration och motivation. Likaså eleverna och mötena som sker med dem. Maria Böök berättar:
- Efter vår Erasmusvecka i höstas kände alla en stolthet över det vi presterade och levererade. Det var intensivt, viss förvirring innan vi genomförde veckan, men efteråt var det ”yes, vi gjorde det – tillsammans”! De små sakerna i vardagen, när elever hälsar på mig, säger något positivt om skolan eller vill berätta om att ha tappat en tand – det är guldkorn.

Ett år på (nya) jobbet och Stefan Allert, Maria Böök och Robert Hambre upplevs stolta och engagerade rektorer som har nära till skratt. De har ett fullspäckat år bakom sig, och ett nytt framför sig. Ur det förra kom lärdomar, önskningar och utmaningar. Vad nästa läsår för med sig kan vi fundera över. Vi vet med säkerhet att pågående processer består och utvecklas, och att nästa läsår, som alla läsår, kommer att ge ny kunskap och fler erfarenheter som används att stärka elevers lärande än mer. 

För ett år sedan publicerades Nyförvärv trivs i Varberg!

Viktoria Struxsjö
 

ikon

Senaste nyheterna