varningsikon

2021-02-26

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

2018-09-03

Benno Alsterrot – lärare med förmåga att trixa och trolla med fart och smak!

Reportageserie - Skicka vidare

Han har full fart genom varje arbetsdag på Påskbergsskolan. Med glimten i ögat och ett genuint intresse för undervisning är en bra dag den dag som innehåller att röra runt i grytor och trolla boll – bildligt och bokstavligt talat.
- Kombinationen att arbeta med hälsa och idrott och hemkunskap är guld!
Möt Benno Alsterrot, läraren som menar att ÄDK, ämnesdidaktiskt kollegium är ovärderligt!

När Benno Alsterrots väckarklocka ringer 05.45 snozar han för fem extra minuter som emellanåt blir femton. Den korta (o-)frivilliga förskjutningen av uppstigningen leder till att när fötterna sätts i sovrumsgolvet är det full fart. Får han parkeringsplats på skolans personalparkeringen, tar han det som ett gott tecken för resten av dagen, belönar sig själv med en kopp kaffe och tar sats för dagen.
- Jag inleder nästan varje dag med att backa tillbaka till föregående lektioner. Är det något jag bör ta upp igen eller kan jag gå vidare? Likaså blir det en koll i kalendern om eftermiddagen innehåller möten eller om det är något annat jag bör komma ihåg och planera för.

Stämning och samtalsklimat

En koll i Skola 24, ett öga på mailen och sedan fram med material. Klockan rör sig mot 08.00 och dagens första lektion ska strax starta. Just som eleverna kommer in i klassrummet upptäcker Benno Alsterrot att nätet laggar och att den film eleverna ska se och diskutera hänger löst. Snabbt byter han nätverk. Vi håller andan lite till mans, men när så filmen startar lägger sig ett lugn i klassrummet och eleverna försjunker i dess innehåll. Efteråt diskuterar Benno Alsterrot och eleverna filmens innehåll. Samtalet löper på. Stämningen är god och samtalsklimatet tillåtande. Lärare och elever visar varandra respekt och tankar om filmen bollas högt och lågt. När lektionen är över vet Benno Alsterrot var eleverna befinner sig i sin progression, utifrån de kunskapsmål och kunskapskrav arbetsområdet omfattar. 

Mellan lektionerna rör vi oss i korridorerna och i uppehållsrummen. Eftersom nästa lektion är planerad, men äger rum i skolans idrottshall utanför huvudbyggnaden, behöver vi förflytta oss hundratalet meter.
- Idag är det hinderbana vi ska genomföra. Jag kommer att inleda med att skriva på tavlan vad vi tränar och vad vi ska ha koll på i leken, berättar Benno Alsterrot.
Det är så här han jobbar. Med tydlighet, god kommunikation och goda relationer. Han utmanar eleverna i deras kunskapsutveckling, och under idrotten blir det pepp och push med syfte att utmana i idrottsligt och motorist lärande. Alla deltar. Alla är med. Ingen sitter vid sidan av lektionen på grund av otrygghet i hallen eller brist på självförtroende att delta.

Så mycket mer är ”bara” lunchrast

Lunchrast. Tid för paus. Benno Alsterrot slår sig ner i skolmatsalen, bredvid några kollegor. Samtalet kommer snabbt igång.
- Oftast pratar vi träning, barn eller något allmänt kul som hänt eller som kommer att hända, förklarar han just som Sveriges medaljchans i fotbolls-VM kommer på tal. Vem gör Sveriges första mål, och tar vi oss vidare efter gruppspelet?
Det senare kom att få sitt facit några veckor efter att Pedagog Varberg hängt en dag med Benno Alsterrot på Påskbergsskolan. Och vilket facit det blev!

Del av lunchrasten viker Benno Alsterrot åter till administrativa uppgifter. Mailen kollas, han planerar upp kommande arbete i en av klasserna om reklam och information och klickar med en powerpoint-presentation. Kommer upplägget att fungera? Är presentationen tillräckligt tydlig och konkret? Han kompletterar med text, byter några bilder och förtydligar på några slides.
- Jag tänker att metoden EPA blir bäst att använda som ingångsbiljett till detta avsnittet, säger Benno Alsterrot och skriver note to him self att efter lektionen avsätta tid till reflektion kring hur eleverna tog emot uppstarten och vad de lärde.

”Det går inte att köra på!”

Eftermiddagen innehåller fler lektioner och Benno Alsterrot resonerar med Pedagog Varberg kring sig undervisning. Han är analytisk och prestigelös – menar att det är avgörande att lära om och lära nytt utifrån elevers lärande och var de befinner sig i kunskapandet. Att det inte går att köra på enligt planering, och att just planeringarna idag är mer luftiga jämfört med tidigare. Dagens lektion blir utgångspunkt för morgondagens. Något som blivit konkret i och med ÄDK- arbetet.
- Det är helt ovärderligt att träffas i ÄDK och diskutera pedagogik och utveckling. Schemalagd mötestid varje vecka – gött, säger han och skrattar. Tiden går väldigt fort när vi kommit igång och det är otroligt lärorik kompetensutveckling ÄDK ger.

Pedagog Varberg lämnar Benno Alsterrot och Påskbergsskolan med en sista fråga: Vem vill du skicka vidare till – motivera ditt val!

- Sofie Hellstadius har ett driv och ett engagemang som smittar av sig. Hon visar en stor glädje i och för sitt arbete och har ett stort hjärta för sina kollegor. Hur smittar hon av sig med sin energi när hon stod inför uppgiften att starta en helt ny skola och hur känns det nu när det gått en tid? 


Viktoria Struxsjö

ikon

Senaste nyheterna