varningsikon

2021-02-26

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

Det här inlägget är äldre än tre år och kan (men behöver inte) vara inaktuellt.
2018-04-09

Anna Fagenheim – läraren som vill se mer idrott på schemat och som älskar att undervisa

Reportageserie - Skicka vidare

Hon anser att vi sitter still alldeles för mycket idag och försöker få eleverna att inse vikten av rörelse. Anna Fagenheim, lärare på Bläshammar skola, tycker att det behövs mer idrott i skolan och använder sig gärna av både Robinsson och Gladiatorerna för att fånga elevernas intresse.
- Vi är gjorda för att röra på oss och jag hoppas att min glädje till rörelse smittar av sig på eleverna, säger hon.

Anna Fagenheim

Anna Fagenheim

Anna Fagenheim hade arbetat 17 år på Bockstensskolan när en tidigare kollega tipsade henne om ett ledigt jobb på Bläshammar skola.
- Jag trivdes jättebra på Bocksten och hade egentligen ingen tanke på att byta arbetsplats men samtidigt kände jag att det var dags att våga testa något nytt, menar hon.
Hon fick arbetet på Bläshammar skola och gick från att känna allt och alla till att vara helt ny och inte veta var någonting fanns.
- Jag fick nya input och det var väldigt nyttigt att komma som helt ny, samtidigt som jag hade jobbat många år som lärare. Jag har fått en ökad förståelse för nya kollegor, det är verkligen inte lätt att vara ny.

Ge mycket av sig själv

Att det var lärare som gällde visste Anna Fagenheim tidigt. På frågan om yrket var som hon hade förväntat sig svarar hon både ja och nej.
- Det är mycket tuffare än vad jag hade trott, alltså inte negativt men mycket mer intensivt än vad jag kunde föreställa mig. Man måste hela tiden leverera och ge så mycket av sig själv. Men självklart får man otroligt mycket tillbaka och det är värt så mycket. Att få se eleverna lyckas med något de kämpat med är en härlig känsla.
- Sedan var det precis så kul att undervisa som jag hade hoppats. Jag tycker fortfarande att mötet med eleverna och att undervisa är det roligaste med mitt jobb.
I år har Anna Fagenheim arbetat 21 år i kommunen och får idag dessutom arbeta mycket med det ämne hon brinner för allra mest, nämligen idrott och hälsa.
- Jag undervisar alla elever i årskurs 3-5 i idrott och jag tycker att det både är ett jätteroligt och jätteviktigt ämne. Kanske mer viktigt idag än någonsin.
Hon syftar på de stillasittande timmarna som blir allt fler och fler. Där den fria leken många gånger ersätts med surfplattor och dataspel.
- Jag tycker inte bara att det är viktigt med själva idrotten utan det är även viktigt att eleverna blir medvetna om varför den behövs.

Varför det är viktigt att röra sig

Hon berättar att varje idrottslektion börjar med försnack framme vid tavlan där hon skriver ner vilka förmågor som de kommer att träna på under lektionen. De diskuterar även varför det är bra att öva på just de förmågorna. När lektionen sedan är slut brukar hon avsluta med en exit ticket, då får eleverna en fråga, exempelvis Vad har du övat på idag? sedan får de skriva ner sina svar på post-it-lappar.
- Det blir som en check för mig och en reflektion för eleverna. Jag tränar dem för framtiden och för att kunna resonera. Mina elever lär sig tidigt varför det är viktigt att röra på sig. När jag frågar dem så svarar de att man får starkare hjärta, att man orkar mer, kan koncentrera sig bättre och får lättare att sitta still under lektionerna. Så de har full koll på det.
Anna Fagenheim menar att idrott är ett tacksamt ämne att undervisa i.
- De flesta elever gillar att springa och röra sig. Det är sällan någon som inte vill vara med. Jag tror att det beror på att jag försöker variera undervisningen och anpassa den så att alla kan delta. Alla elever i årskurs 3-5 har 50x2 minuter idrott i veckan. Men det skulle behövas mer och det tycker eleverna med.

Lekar är alltid populärt

Elevinflytandet är viktigt. När eleverna kommer med förslag så försöker hon ordna så att det kan bli möjligt.
- Jag vill få alla elever att våga testa och göra sitt bästa. Jag vill aldrig bli den där hemska idrottsläraren som tvingar elever att göra saker de inte vill. Däremot har jag bra koll på vad de vill. Lekar är alltid populärt och att köra Robinsson och Gladiatorerna är favoriter. Även dans tycker de om, inte bara tjejerna.
Anna Fagenheim undervisar även i matematik och no och är klasslärare åt 52 elever i årskurs 3, tillsammans med två kollegor.
- Vi har trelärarskap eftersom vi har en så pass stor klass. Men oftast delar vi klassen i två eller tre grupper. Jag tycker att det är väldigt skönt att ha flera nära kollegor. Det är bra med flera ögon på en grupp och vi bollar mycket med varandra. Jag trivs superbra med mitt arbetslag.
När de äldre eleverna flyttade över till Trönninge skola i höstas så blev det lokalmässigt väldigt bra på skolan.
- Vi var trångbodda tidigare och det fylls på med många yngre barn så det var bra att det blev en F-5 skola. Jag har även haft utbyte med idrottslärarna på Trönninge skola genom ÄDK, vilket har varit bra.

Till sist, vem vill du skicka vidare reportageserien till? Motivera ditt val!

- Min kollega här på Bläshammar skola, Hanna Jönsson. Hon undervisar i textilslöjd och är en otroligt duktig pedagog. Jag har valt henne därför att hon har en förmåga att fånga alla elever i sin undervisning. Elever som annars har svårt att sitta still koncentrerar sig och vill lära hos henne.
Hanna ställer alltid upp för sina kollegor och är lyhörd. Dessutom pratar eleverna alltid så gott om henne, hon är omtyckt av alla. Jag vill helt enkelt lyfta henne för att jag tycker att hon gör ett fantastiskt arbete som förtjänas att synas.

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna