Sök

2018-10-16

INTE NÖJD MED VÅRDEN!

Då finns det möjlighet att lämna synpunkter eller klagomål!

På Socialstyrelsens hemsida finns det en folderlänk till annan webbplats att ladda ner med information om hur patienter och anhöriga kan göra för att lämna synpunkter eller klagomål på vården.

Man vänder sig till den mottagning eller verksamhet där man själv eller den närstående fick vård. De är i sin tur skyldiga att ta emot dessa synpunkter och klagomål.

När man har lämnat ett klagomål bör verksamheten så snart som möjligt bekräfta att de tagit emot det. Verksamheten bör svara på ärendet inom fyra veckor.  Man ska få ett svar som är lätt att förstå och det ska innehålla en förklaring till det som hänt. Ärenden som rör personer upp till 18 år bör hanteras skyndsamt. Svaret ska formuleras så att individen efter ålder och mognad kan förstå det.

Lyssna här till Socialstyrelsens podd, ”På djupet”länk till annan webbplats”  som tar upp ämnet, "Om man inte är nöjd med vården".

Senaste Nytt från

Käthe, Elisabeth, Monalis & Lena!



Om författaren

Käthe Wiman arbetar som anhörigsamordnare och skriver blogginläggen.
Vill du komma i kontakt med anhörigsamordnare är du välkommen att kontakta: kathe.sorensson.wiman@varberg.se tel. 0340-69 71 25.

Anhörigstödets blogg

Hej! Vad kul att du besöker vår blogg!
Här kan du få en liten inblick i vår verksamhet. Du kan ta del av roliga händelser och se bilder från våra aktiviteter. Ibland skriver vi om sådant som är på gång i kommunen och som rör anhörigstödet.

Till Anhörigstödets bloggs startsida.

ikon

Senaste inläggen