Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2018-05-31

Ta hand om dig i värmen

I veckan väntas varmare väder med flera dagar av dagstemperaturer på 26 grader eller mer. Vi påverkas olika mycket när värmen slår till. För att risken för hälsoproblem ska öka i ett land som Sverige, där det inte är så varmt i vanliga fall, räcker det att temperaturen når 26 grader.

De som påverkas extra mycket när värmen stiger under sommaren är:

  • äldre
  • kroniskt sjuka
  • små barn
  • gravida
  • personer med funktionsnedsättning
  • personer som tar viss medicin (exempelvis vätskedrivande eller antidepressiva läkemedel och neuroleptika) bör rådgöra med sin läkare

Tips på hur du minskar riskerna

Ersätt vätskan du förlorar

Drick mer vatten än vanligt - vänta inte på törstkänsla! Undvik helst söta drycker, alkohol och vätskedrivande drycker som kaffe. Ät vätskerik mat, som grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas.

Ordna sval miljö

Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Använd gardiner, persienner och markiser för att skapa en sval miljö och vädra nattetid när det är svalt. Försök att vistas på hemmets svalaste plats, tänk på att temperaturen kan variera med flera grader mellan olika rum.

Svalka kroppen

Välj löst sittande kläder i naturmaterial. Svalka dig då och då genom att ta en sval dusch eller lägg en blöt handduk runt nacken. Skydda huvudet med en hatt när du är utomhus och håll dig i skuggan så mycket som möjligt. Undvik ansträngande fysisk aktivitet under dygnets varmaste timmar.

Lyssna på kroppens varningssignaler

Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna sig onormalt yr eller trött kan det också vara en signal på att hälsan är påverkad. Får du besvär i samband med höga temperaturer bör du kontakta din vårdcentral eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning.

Påminn vänner och familj om råden ovan och kom ihåg att "vätska upp" dig själv också!