varningsikon

2021-02-26

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

2021-02-01

Nytt sätt att kontakta kommunen – via chatt

Nu finns ett nytt sätt att kommunicera med kommunen. Du kan skriva din fråga i ett snabbmeddelande och få svar omgående. Välkommen att chatta med oss!

För dig som vill komma i kontakt med kommunen finns olika vägar. Du kan skriva, ringa eller besöka oss. Det är bara att välja det som passar dig bäst. Nu tillförs ytterligare en möjlighet – en chatt på varberg.se!

Via chatten kan du göra ett inlägg eller ställa en fråga. Du får omgående kontakt med en kommunvägledare på kommunens kontaktcenter Varberg direkt. Det handlar med andra ord inte om en så kallad chattbot med automatgenererade svar utan människor som kommunicerar med dig direkt.

Du hittar chatten på alla sidor

Du hittar chatten längst ner till höger på samtliga sidor här på varberg.se. Det står Chatta och intill finns en liten pratbubbla. Klicka där så får du upp en större ruta för att ställa din fråga. Där hittar du även information kring chatten.

Det finns en del som du bör tänka på och känna till när du ska ta kontakt med Varbergs kommun via chatten.

  • Du ska hålla dig till generella frågor.
  • Du ska undvika att uppge personuppgifter.
  • Inläggen du skriver i chattens kommer att sparas och blir en allmän handling.
Ruta med en pratbubbla där det står chatta.

Chatten är öppen de tider som Varberg direkt är bemannat. Om du använder chatten efter stängningsdags får du information om öppettiderna och möjlighet att lägga ett ärende till Varberg direkt.

Varbergs kommuns chatt

Kontaktcenter Varberg direkt

Kommunens kontaktcenter finns i första hand till för att ge dig snabb och tillgänglig service. Vi försöker att hjälpa dig med ditt ärende direkt, utan att behöva hänvisa dig vidare. Ett syfte med Varberg direkt är också att frigöra tid för kommunens medarbetare till våra kärnverksamheter.

På Varberg direkt finns ett team med kommunvägledare. Det är de som svarar på dina frågor. I snitt hanterar Varberg direkt dagligen 450 ärenden, som kommer via telefonsamtal, e-postmeddelanden, besök och felanmälningar via en app. Nu svarar de också på dina chattmeddelanden!