2021-02-26
Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.
Många kommuner satsar för att kunna erbjuda olika typer av e-tjänster och mobilapplikationer (appar). I Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) undersökning, kom Varbergs kommun på en delad andra plats av landets kommuner, som ligger i framkant när det gäller att satsa på e-tjänster.
Undersökningen visar att kommunerna erbjuder allt från noll till 140 e-tjänster och var femte kommun saknar e-tjänster.
Sedan e-tjänstprojektet startade i Varbergs kommun, våren 2013, har Varberg omkring 70 e-tjänster och två appar. Kommunens verksamheter arbetar hela tiden med att utveckla nya e-tjänster för att kunna ge så god service som möjligt under alla timmar på dygnet.
- E-tjänster gör livet enklare för både medborgare och företagare och gör även att verksamheterna blir effektivare. Innan året är slut hoppas vi att kommunen kan erbjuda upp till 100 e-tjänster, säger Elisabet Röjgren ansvarig för e-tjänstprojektet.