Sök

E-handel och e-faktura

Elektronisk handel, e-handel, är kommunens sätt att göra inköp, beställningar och ta emot fakturor elektroniskt. Systemet med e-handel infördes i liten skala 1998 i Varbergs kommun.

Det innebär att de företag/leverantörer som har ramavtal med kommunen ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Detta framgår redan vid upphandlingen av aktuell vara eller tjänst, då det är ett krav för att kunna lämna in anbud.

Varbergs kommun erbjuder flera olika lösningar för detta till sina leverantörer. Ett enkelt sätt är en anslutning där order skickas med e-postmeddelanden och kostnadsfri tillgång till en webbportal, där leverantören kan skapa en elektronisk faktura.

Avtalstrohet

E-handel resulterar i hög avtalstrohet då kommunens anställda lotsas att beställa från leverantörer som har ramavtal med kommunen. Alla dessa leverantörer är samlade i e-handelssystemet och det gör det lättare för beställarna att hitta rätt leverantör och rätt pris. Systemet ger också underlag för statistik över vad som inhandlas i kommunen och vilka inköpsbehov som finns.

För leverantörernas/företagens del ger e-handelssystemet möjlighet till ett elektroniskt skyltfönster, där varor och tjänster kan visas upp på ett attraktivt sätt med bilder och bra sökord.

ikon

Kontakta oss

Upphandlare

Camilla Nylén Leffler
0340-886 57
camilla.nylen.leffler@varberg.se

Systemadministratör

Dan Kihlström
0340-886 22
dan.kihlstrom@varberg.se

Systemadministratör

Cecilia Brag

0340-886 23

cecilia.brag@varberg.se

ikon

Självservice & blanketter