Hajvägens förskola

Hajvägens förskola ligger i Träslövsläge, strax söder om Varberg. Förskolan har plats för cirka 54 barn i åldrarna 1-5 år och omges av en stor och varierad utomhusmiljö för rörelse och lek. Förutom havet och stranden runt husknuten, finns skogsområden, ängsmark samt ett bibliotek, på gångavstånd från förskolan.

På Hajvägens förskola finns en hög andel legitimerade förskollärare samt några kompetenta och engagerade barnskötare och barnvårdare. Hajvägen är en av två kommunala förskolor i Träslövsläge och de båda förskolorna har samma rektor och specialpedagog och utgör ett gemensamt förskoleområde där samarbete och utbyte sker mellan pedagogerna, bland annat genom gemensamma utvecklingsarbeten och pedagogiska möten.

Uppdrag, arbetssätt och organisation

Pedagogerna arbetar med att stödja och stimulera barns utveckling och lärande utifrån förskolans läroplan Lpfö-18 och anpassar utbildningen och undervisningen med hänsyn till barnens förutsättningar, behov och intressen. Begreppen utbildning och undervisning används i förskolans läroplan och är en del av vårt uppdrag. Undervisningen i förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik samt stimulera alla barns nyfikenhet, lärande och utveckling.

Barnen tillhör en avdelning/hemvist på förskolan tillsammans med barn i närliggande ålder och byter vanligtvis avdelning/hemvist och ansvarspedagog någon gång under förskoletiden. Pedagogerna är organiserade i arbetslag eller par och arbetar med barnen i mindre fasta grupper under delar av dagen, företrädesvis förmiddagstid då planerad undervisning sker via lek och utifrån olika teman/projekt. I förskolan ingår också en hel del rutinsituationer under en dag och undervisningen sker då mer spontant genom att pedagogernas kompetens och förhållningssätt stödjer- och bidrar till barnets utveckling och lärande samt utifrån de mål som prioriterats och identifierats för gruppen.

Samspel i fokus

På båda förskolorna har vi valt att arbeta med ”samspel” som ett övergripande fokusområde. Detta innebär att pedagogerna i samband med den utbildning och undervisning som bedrivs, lägger ett tydligt fokus på att ge alla barn möjlighet att få stöd och utmaningar i att utveckla sitt samspel med andra.

Lärmiljö ute och inne

På förskolornas gårdar och i närmiljön finns det gott om utrymme för en stimulerande och utvecklande uteverksamhet! Förskolan har en utegård som är uppdelad i olika zoner för att verksamheten utomhus ibland ska kunna delas upp mellan olika grupper av barn eller anpassas för olika åldrar, samt för att öka tryggheten för barnen genom att vissa delar av gården ramas in. En del fast lekutrusning men även löst lekmaterial utomhus är på olika sätt anpassad för olika åldrar, tex genom olika höjder på lekutrustning, olika storlekar på cyklar eller olika utbud av material. Inomhus skapar pedagogerna ”rum i rummen” och erbjuder olika lärmiljöer till barnen i syfte att stimulera olika intressen, ge möjlighet till samspel samt utmana och stimulera till utveckling genom lek. Här finns material för både rollek, bygg- och konstruktion samt utforskande lek och aktivitet.

Pedagogisk dokumentation och utvecklingsarbete

Pedagogerna har pedagogisk utvecklingstid och förberedelsetid för att utifrån barnens intressen och behov förbereda för- och analysera/reflektera kring undervisningen. Delar av det pedagogiska arbetet på gruppnivå såväl som på individnivå, dokumenteras regelbundet på Unikum, för att ge vårdnadshavare inblick i verksamheten. Pedagogerna arbetar också med utvecklingsarbete i pedagogiska lärgrupper och utifrån olika fortbildningsinsatser. Fem dagar per läsår har personalen i förskolan studiedagar med innehåll som bidrar till att utveckla verksamheten vidare. Vår specialpedagog arbetar med fortbildning, stöd, handledning och rådgivning vilket bidrar till att vårt arbete med tydliggörande pedagogik, likvärdighet, inkludering och tillgänglighet håller hög kvalité.

Under föregående år har vi arbetat med utvecklingsarbeten som haft fokus på begreppen ”utbildning och undervisning”, ”tydliggörande pedagogik” och ”dokumentation”. Under innevarande år står bland annat ”pedagogiskt ledarskap” och ”lärmiljöer” i fokus. Vi arbetar med systematiskt kvalitetsarbete och dokumentation för att pedagogerna ska reflektera och lära av sina erfarenheter för att kunna utveckla arbetet vidare och anpassa undervisningen till alla barns behov och möjligheter.

Introduktion

Vi arbetar med ett väl genomtänkt och strukturerat inskolningsprogram som utarbetats i samarbete med specialpedagog och som syftar till att vårdnadshavare ska få insyn i vår verksamhet samtidigt som barnet får möjlighet att skapa relation med personal och barn samt knyta an till ansvarig pedagog för att på så sätt bli trygg hos oss på förskolan. I samband med start på förskolan kommer ni få mer skriftlig information om både förskolan och inskolningen samt tid för ett inskolningssamtal där ni vårdnadshavare har möjlighet att informera ansvarig pedagog sådant som är bra att känna till om ert barn. Fortsättningsvis erbjuder vi minst ett utvecklingssamtal och ett föräldramöte per år.

Maten

Frukost serveras klockan 7 till de barn som kommit till förskolan tidigt. Lunchen serveras klockan 11.00 och lagas i tillagningsköket på Ankarskolan i Träslövsläge. Mellanmål serveras vanligtvis någon gång mellan 14.00-14.30. Innehållet i den mat som serveras utgår ifrån Varbergs kommuns kostpolicy. Via webbsidan/appen Skolmaten Länk till annan webbplats. kan man se aktuell matsedel för respektive förskola.

Öppettider

6.30-17.30 (kan vid behov utökas till max 12 timmar mellan 6.15-18.15)

Välkommen till oss!

Senast publicerad:

Rektor
Christina Edberg
Rektor

Avdelning, hemvist

Brisen 072-965 64 28

Orkanen 072-965 65 72

Stormvinden 072-965 65 49