Sök

Praktiska tips för relevanta inlägg

Delar av arbetsbänk med blandade verktyg

Foto: Tools av John Griffiths (CC BY-NC-ND 2.0)

Bilder, länkar och filmer är viktiga verktyg för att kunna skapa bra inlägg. 

För att få spridning på ett inlägg är det viktigt att förpacka rätt - det ska vara attraktivt, lättillgängligt och enkelt att dela. Bilder, filmer och länkar brukar öka chansen till spridning. Men det är också viktigt att koppla rätt rubrik och text till en bild, film eller länk för att skapa intresse och begriplighet. Motivera varför ditt innehåll är intressant! Var så tydlig och beskrivande du kan, särskilt i rubriker eller kortare budskap. Det är till exempel stor skillnad på tydligheten i: "Påsk!" respektive: "10 roliga idrottsaktiviteter att prova under påsklovet!"

Bilder väcker engagemang

Bilder fyller en viktig funktion i all kommunikation, och inte minst i sociala medier. Många gånger kan man mäta hur mycket mer engagemang väl bildsatta inlägg genererar jämfört med inlägg som saknar bilder.

Det finns alltså anledning att tänka en extra gång för att hitta en bild till ditt inlägg, även om det mest självklara eller önskade motivet kanske inte finns att tillgå. Bilden ovan - en samling verktyg i en låda - har till exempel ingen som helst koppling till Varberg, men fungerar ändå som illustration till just den här texten. 

Bilder med lokala miljöer - oftast det bästa

Däremot skulle det bli väldigt fel och märkligt om vi använde bilder som tydligt visar andra stadsmiljöer, byggnader eller naturområden än dem som finns i Varberg. Vi ska självklart sträva efter att publicera bilder med lokala miljöer så långt det är möjligt. Samtidigt finns det tillfällen då det snarare är lämpligt att använda bilder som inte har någon koppling till Varberg. Det kan exempelvis handla om att man helt vill undvika möjliga associationer mellan personer som syns på bild och det ämne som vi skriver om.

Läs mer om bilder och upphovsrätt

Praktiska tips för länkar på Facebook och Twitter

Det är väldigt sällan som man klarar sig helt utan bilder eller länkar i sociala medier. Ofta är själva syftet med ett inlägg att sprida en länk till vidare information eller till en tjänst.

Om du är bekant med Facebook vet du att det finns olika typer av inlägg och att dessa har olika stark genomslagskraft. I vår utvecklingsblogg har vi publicerat en rapport om kommunens huvudkonto på Facebook. Där kan du bland annat läsa mer om just detta och hur det fungerar.

Skriv kort och använd länkar

Långa texter fungerar sällan bra i statusuppdateringar. Däremot går det utmärkt att skriva något kärnfullt i statusuppdateringen och länka vidare till en längre artikel på exempelvis varberg.se. 

När du skriver in en webblänk i ett Facebook-inlägg skapas automatiskt en thumbnail (miniatyrbild) av webbsidan du länkar till. Om webbsidan innehåller flera bilder kan du bläddra mellan dessa i thumbnailen för att välja den du vill ska visas i ditt inlägg. När thumbnailen skapats behövs inte längre den länktext som du skrivit in, radera den så får du ett mycket snyggare inlägg eftersom thumbnailen finns kvar, är klickbar och länkar till webbsidan.

Exempel på publicerat inlägg med thumbnail som länkar till webbsida:

Kortlänkar på Facebook

Kortlänkar kan vara väldigt användbara, inte minst när du gör bild- eller videoinlägg eftersom du inte kan kombinera en illustrationsbild med en thumbnail från en webbsida i ett och samma inlägg. 

En av de vanligare tjänsterna för att skapa kortlänkar är www.bit.lylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där kan du skriva in en orginallänk och få tillbaka en kort hyperlänk som leder till ditt material. Trafiken dirigeras helt enkelt om och tredjepartstjänsten Bitly håller koll på var besökaren ska landa, därmed kan en viss extra laddningstid förekomma.

Exempel på Facebookinlägg med bild och kortlänk:

Kortlänkar på Twitter

På Twitter är antalet tecken för varje inlägg begränsat (140 tecken inklusive blanksteg). Det innebär förstås att längre länkar tar upp onödigt mycket utrymme när det finns möjlighet att använda kortlänkar.

Exempel på tweet där kortlänk med bit.ly används:

* Företaget har dock meddelat att de kommer att utöka antalet tecken.

Video på Facebook

När du delar en video är det bäst att göra den klickbar direkt från Facebook. Det innebär färre klick för användarna samtidigt som det brukar premieras av Facebooks algoritmer, vilket i sin tur ger inlägget bättre räckvidd.

Vill du få hjälp med hur du gör detta på ett bra sätt, kontakta kommunikatören på din förvaltning eller den centrala kommunikationsenheten på kommunikationsenheten@varberg.se.

Exempel på video som laddats upp direkt på Facebook:

Givetvis kan man också använda sig av andra streamingkällor, exempelvis Youtube. Videon kommer då inte att startas automatiskt och man har inte tillgång till samma statistik och funktionalitet som man annars har på Facebook.

Exempel på länkad video från Youtube:

ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

ikon

Självservice & blanketter