varningsikon

2020-05-25

Information med anledning av covid-19

Varbergs kommun följer aktivt händelseutvecklingen kring den pågående coronapandemin. Vi samverkar med Länsstyrelsen och andra myndigheter samt följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Läs mer

Sök

Så här jobbar du i sociala medier

Tre kvinnliga medarbetare tar en selfie fram kallbadhuset i Varberg

Klicka på rubrikerna för att läsa mer.

1. Så bygger du upp ett närverk

När du väl har skapat ett konto är det dags att bygga nätverk för att få spridning på dina inlägg. Relationer är grunden i nätverk inom sociala medier.

2. Praktiska tips för relevanta inlägg

Här tar vi upp några grundläggande tips för hur man gör bra inlägg med annat innehåll än bara text och bild.

3. Tonalitet i sociala medier

Tonaliteten skiljer sig något i sociala medier jämfört med traditionella informationskanaler. Mycket för att ge förutsättningar för en dialog.

4. Så bemöter du negativ kritik

Några enkla tips på hur du kan bemöta negativ kritik.

5. Förtroendekris i sociala medier

Förtroendekriser uppstår när ord och handling inte går ihop, det vill säga när man uttrycker något eller agerar på ett sätt som inte stämmer överens med organisationens värderingar och varumärkeslöfte.

6. Så hanterar du enskilda ärenden i sociala medier

Handläggning av ärenden som rör enskilda individer, i synnerhet sådant som innefattar myndighetsutövning, får inte förekomma i sociala medier. Hänvisa i dessa fall vidare till de kanaler där Varbergs kommun vanligtvis hanterar enskilda ärenden (telefonväxel, kundservice, brev etc.).

7. Så omvärldsbevakar du

Om du vill omvärldsbevaka via sociala medier eller omvärldsbevaka vad som händer i sociala medier finns det olika sätt att gå tillväga.

8. Så använder du hashtaggar

Så kallade hashtaggar (#) används i de flesta sociala medier framför ord för att kategorisera inlägg och länka till andra inlägg med samma hashtag.

ikon

Kontakta oss

Kommunikationsenheten, kommunkansliet

ikon

Självservice & blanketter