Sök

Överblick över de stora sociala medierna

Skylt som visar texten Internet open

Foto: Internet openlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster / CC BY 2.0

Denna lista ger dig en överblick över de olika större kanaler som finns. Du får en beskrivning av vad de är bra eller mindre bra för i ett generellt perspektiv, men inte nödvändigtvis som officiella kanaler för Varbergs kommun.

Tänk på att alltid använda checklistan innan du startar ett konto som ska användas med Varbergs kommun som avsändare.

Beskrivningar av sociala medier är svåra att hålla uppdaterade på detaljerad nivå eftersom utvecklingen sker löpande och i många fall oerhört snabbt. Se därför till att du själv kan arbeta aktivt och följa med i utvecklingen av respektive tjänst och hur den används.

Det finns så klart fler sociala nätverk och tjänster än dem som listas här. Den digitala världen är snabb och föränderlig och det kan dessutom se väldigt olika ut bland olika åldrar och grupper av människor. De medier som finns med på listan lämpar sig inte nödvändigtvis för användning inom Varbergs kommun, utan finns med för att ge en överblick.

Tjänster där Varbergs kommun har huvudkonto

Facebook

Facebook.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är världens största sociala nätverk som snabbt närmar sig två miljarder(!) användare runt om i världen. Här finns möjlighet för organisationer, företag och privatpersoner att skapa sidor, skapa grupper för diskussion, annonsera med mera. Som administratör kan man välja att göra grupperna öppna eller hemliga, det vill säga om de är fritt fram för vem som helst att söka sig till och gå med eller inte. Som offentlig verksamhet är det dock inte lämpligt att ha slutna grupper.

Facebook vidareutvecklar hela tiden sin tjänst. Både i det stora och i det lilla. Därför är det svårt att skriva definitiva handledningar om hur tjänsten fungerar. En allmän rekommendation är att hålla sig ajour och följa utvecklingen.

Varberg inspirerar

Onsdagen den 25 maj avgörs det... Nu hoppas vi på Varberg som årets stadskärna 2016! För att visa vilken fantastisk stad Varberg är så får ni här en film på mindre än två minuter som förmedlar den där goa Varbergs-känslan som vi känner!

Publicerat av VisitVarberg den 7 april 2016

Några av de större nyheterna på senare tid handlar om video. Dels direktsänd video men också det som kallas 360-video där tittaren kan använda exempelvis Google Cardboardlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller annan utrustning för att titta runt åt alla håll.

Tänk på: Att det inte alltid är lämpligt att personligen vara vän med exempelvis elever, brukare osv. på Facebook.

Exempel på inbäddad statusuppdatering från Varbergs kommuns officiella Facebook-sidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Instagram

Instagram.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan beskrivas som en mycket populär och fortfarande snabbt växande bild- och videodagbok. Här kan du snabbt publicera bilder från din mobiltelefon, enkelt addera filter som gör bilden mer intressant och spännande och även dela på exempelvis Twitter och Facebook. Detsamma gäller för korta videoklipp.

Varje bild kan du sätta en eller flera etiketter på, så kallad hashtags. Använd en hashtag, typ #varberg eller #jobbaivarberg och uppmana andra människor att tagga sina relevanta bilder med just den taggen. Instagram är ett snabbt, roligt och enkelt sätt att dela bilder och korta videoklipp.

Däremot kan du kan inte göra så mycket mer än att lägga upp en bild/kort video och kommentera andras.

Tänk på att upphovsrätten gäller när du lägger upp bilder på Instagram. Du äger inga andra bilder än dina egna. Och var noga med att specificera vilken hashtagg som gäller.

Varbergs kommun har ett officiellt Instagramkontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster där medarbetare turas om, vecka för vecka, att berätta om sin arbetsvardag i text och bild. Där används hastaggen #jobbaivarberg som du förstås också kan använda med andra konton, både privata och professionella.

Linkedin

Linkedin.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är ett nätverk där användarens profession och CV står i centrum. Du lägger upp en profil med vem du är, utbildning och vad du är duktig på. Sedan kan du nätverka med människor som har den kunskapen du efterlyser och vice versa. Ett kunskapsutbyte helt enkelt.

Nätverket består av kontakter. Det känns tryggare att anlita en kompis till en kompis än att inte riktigt veta vem och vad kunskapen kommer ifrån. Varför inte skapa ett eget nätverk där ni kan utnyttja varandras kompetenser på ett bra sätt?

Många rekryterare headhuntar via LinkedIn. Det går även bra att annonsera på LinkedIn.

Varbergs kommuns sida på Linkedinlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Twitter

Twitter.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kallas ibland slarvigt för en mikroblogg. Med meddelanden om 140 tecken gör du små statusuppdateringar, svarar på frågor, ställer egna frågor eller diskuterar med andra användare. Inlägg kan även innehålla bild, video, länkar och hashtaggar.

Twitter beskrivs ofta som det snabbaste medium som finns och något som är starkt relationsbundet. Här får du blixtsnabbt ut budskap eller information. Lika snabbt som du kan svara på frågor. De digitala trösklarna är låga och du har snabb tillgång till politiker, makthavare, journalister och medborgare.

Snabbt är däremot inte alltid bra. Glöm inte att vara varm i hjärtat och kall i hjärnan. Det är lätt att säga något som inte alla skulle höra, eller berätta om något som inte ännu är beslutat. Men med ödmjukhet, ärlighet och gott uppsåt är Twitter en förvånansvärt förlåtande miljö.

Alla kan se vad du skriver. Det kan vara svårt att se och få ett begrepp om, men det är som om du står på en stor fest och pratar. Alla kan lyssna. Tänk igenom vad det är du skriver så att det är sant och att du har täckning för det. Glöm inte att lyssna och delta i olika diskussioner lika mycket som du vill föra ut ett budskap. Rätt tidpunkt är också avgörande på Twitter, där en tweet anses ha en genomsnittlig överlevnad på ca 2 timmar.

Twitter är en kanal som i väldigt hög utsträckning kräver närvaro och intresse för dialog och diskussion. Varbergs kommuns huvudkontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan i det närmsta beskrivas som vilande även om kommunen förstås svarar på inkommande frågor och sporadiskt publicerar information.

Exempel på inbäddad "tweet" från Varbergs kommuns officiella Twitter-konto @varbergskommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Youtube

Youtube.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du skapa ett konto och lägga upp egna videoklipp, skapa spellistor med andras videoklipp och sedan en tid tillbaka också direktsända webbtv (BETA). Du kan även prenumerera på andra användares filmklipp.

YouTube är världens andra största sökmotor (efter Google). YouTube förstår din smak och ger dig automatiska rekommendationer. Viss redigering kan du också göra när du laddat upp dina videoklipp.

Att bara använda YouTube som kanal kan vara svårt. Det laddas upp 24 timmar film varje minut på YouTube. Bli inte nedslagen om du inte får många tittare utan försök att tänka på att vara relevant. Det är svårt att få tittare och likes på YouTube då tjänsten och utbudet är så enormt stort, men är ett bra ställe att göra filmklipp tillgängliga på.

När du publicerat en video på YouTube kan du med fördel bädda in den på en eller flera webbplatser, eller dela den i andra sociala nätverk som till exempel Facebook och Twitter. Tänk också på att det finns kommentarsfält till varje videoklipp där frågor och synpunkter kan lämnas.

Exempel på inbäddad video från Varbergs kommuns officiella YouTube-kanal.

Andra sociala medier

Bambuser

Bambuser.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är en tjänst där du kan direktsända antingen via mobiltelefon eller via dator. Du kan bädda in sändningarna på en webbplats och sedan sprida länken så att andra vet att de kan följa sändningen live. Sändningen sparas och kan omedelbart ses efteråt igen.

Kraven på teknik är låg för att komma igång. Det är enkelt att använda. Ett användningsområde kan vara att göra evenemang och seminarier tillgängliga även för dem som fysiskt kan närvara på plats.

För att lyckas bra är det dock mycket viktigt med kvalitén på sändningarna. Ljudet är viktigare än bilden i det här fallet. Användare kan ha överseende med att bildkvalitén inte är den bästa så länge man kan tillgodogöra sig det som sägs.

Där det är möjligt - koppla gärna in befintlig ljudanläggning i lokalen till sändningen för att få bästa ljud. Om bildspel förekommer i exempelvis ett föredrag, så rekommenderas att dessa inkluderas på ett bra sätt i sändningen. Det kan göras via en koppling till talarens dator eller att på förhand lägga in bildspelet i datorn som används för att producera sändningen.

Bambuser innehåller också en chattfunktion. Det är ett bra sätt att även involvera dem som sitter och tittar på sändning exempelvis genom att uppmuntra dem till att ställa frågor via chatten. Men låt inga frågor eller kommentarer bli obesvarade.

Varbergs kommun använder för närvarande inte Bambuser.

Flickr

Flickr.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är i första hand en plattform för att dela bilder med varandra. Du kan skapa egna grupper och bjuda in användare i dem för att tillsammans titta på, lägga upp och kommentera bilder. Flickr hanterar också video.

Plattformen bjuder inte in till att att göra så mycket mer än att dela bilder och videoklipp. Det finns ingen struktur för att diskutera eller göra egna statusuppdateringar.

Tänk på att du måste vara extra försiktig med allt material som du själv inte har skapat. Det är lätt hänt att man plockar en bild och använder utan att reflektera över vart den kommer ifrån. Kolla alltid med upphovsmannen innan du gör något med bilden. Många bilder erbjuds återanvändning under Creative commonslicenslänk till annan webbplats. Var då noga med att följa villkoren som gäller just den eller de bilder du vill använda.

Foursquare

Foursquare.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är ett social nätverk baserat på fysiska platser. Du checkar in på olika ställen på Foursquare och berättar på så sätt för dina vänner vart du är och vad du gör där. Du kan också få tips om vilka ställen som finns i din närhet och vad de som besökt stället tycker om det.

Foursquare kan vara en bra plattform till att locka människor att checka in sig på just ditt ställe. Du berättar enkelt och snabbt för din målgrupp vart du befinner dig eller att ni öppnat och är tillgängliga.

Det är dock en begränsad plattform för att kunna skapa särskilt mycket mer än incheckningar även det finns funktioner för att kommentera och gilla. Foursquare är dock inte särskilt stort i Sverige jämfört med många andra länder. Speciellt inte utanför våra storstäder.

Du kan koppla erbjudande till dem som checkar in på ditt ställe. Gör det meningsfullt att checka in. Exempelvis kan caféer bjuda de fem första incheckningarna på kaffe.

Google +

Google+länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är ett socialt nätverk en gång skapat för att utmana Facebook. Här kan du enkelt dela in dina vänner i kategorier/ cirklar för att få en god överblick över de intresseområden du har. Här delar du filer, statusuppdateringar, bilder, film osv.

Det är ett enkelt och bra sätt att hålla ordning på kontakter och vänner. Smidig plattform för att dela information och kommunicera med varandra. Det finns även en väl utvecklad videokonferensfunktion som kallas Google Hangoutslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Med sin stora mängd e-postanvändare i gmail har Google+ ett antal användare väl i paritet med vad Facebook har, men det innebär inte alls att Google+ används lika aktivt som Facebook.

Tvärtom är Google+ klart mycket mindre allmänt känt och använt än Facebook.

Periscope

Periscopelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är Twitters tjänst för att direktsända video från mobiltelefoner. Tittare kan kommentera och gilla sändningen vilket kan skapa en väldigt direkt och nära kontakt mellan sändare och tittare.

Varbergs kommun har ett registrerat konto men det är vilande.

Pinterest

Pinterest.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är en slags anslagstavla där du kan lägga upp dina egna bilder. Du kan även söka på andras bilder och skapa egna anslagstavlor. Är det en bild du tycker om kan du skicka den vidare till de användare som följer dig.

Har du ett särskilt event kan du lägga upp bilder från det eventet och skapa en egen anslagstavla med bilder därifrån. Du kan också använda den som inspiration, samla fina pysselbilder som inspiration till andra läsare. Samla och dela bilder som på något sätt knyter an till din verksamhet. Tjänsten är dock inte så utbredd i Sverige och har relativt få användare.

Tänk på upphovsrätten. Du äger inte bilderna även om du kan ta dem och sätta dem på just din anslagstavla. Genom att du tar andras bilder, vilket hela tjänsten går ut på, tillgängliggör du dem också för dem som följer dig. Tänk på vilka bilder du som representant för Varbergs kommun sätter på din anslagstavla.

Snapchat

Snapchat är en meddelande-app som främst används för att skicka meddelanden, så kallade snaps, mellan två individer. Men man kan som användare även ha följare och skapa stories (berättelser) som ligger öppna för ens följare att ta del av. Det är den del av Snapchat som organisationer främst använder sig av.

På Snapchat erbjuds användare att ta bilder eller spela in video, lägga till text och rita för att sedan skicka snaps till sina kontakter. En snap är detsamma som ett meddelande bara det att texten ersatts av bild eller video. Det unika för tjänsten är att bilderna och videorna som skickas försvinner efter ett av avsändaren förbestämt tidsintervall på mellan 1-10 sekunder.

Till skillnad från andra större sociala nätverk så är kommunikationen mycket mer personlig. Du har inget öppet flöde eller arkiv där alla kan se vad du gjort. En snap kan du göra tillgänglig i max 10 sekunder och en story kan vara öppen i max 24 timmar. Du kan inte heller kommentera, gilla eller dela materialet vilket gör kommunikationen mycket intim mellan mottagare och avsändare.

Juridik och Snapchat som kanal i kommunen

Alla handlingar som kommer in till kommunen är allmänna handlingar – även snaps som kommer in via Snapchat. Öppnar man ett Snapchat-konto kommer invånare också automatiskt kunna kontakta kommunen via Snapchat. Det är inte en funktion man kan stänga av. Meddelanden i Snapchat försvinner som bekant automatiskt efter 1-10 sekunder. Det är avsändaren som styr detta. Det är inte helt oproblematiskt i förhållande till att vi som offentlig myndighet måste hålla alla allmänna handlingar ordnade, samt att allmänna handlingar endast ska gallras efter gallringsbeslut.

Vimeo

Vimeo.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är en videotjänst. Fungerar ungefär som Youtube fast har inte alls samma antal besökare eller användare. Det innebär att det i plattformen i sig är svårare att nå så kallade virala effekter, det vill säga att att klippet sprids och ses av många användare.

Vimeo är ändå så väl utvecklat och väl använt att det fungerar väldigt bra som videoplattform. Dessutom har man ett stort bibliotek med ljud och musik som är tillgängliga under flera nivåer av Creative commons och mot royaltybetalning. 

Precis som med all annan videoproduktion är ljudet oerhört viktigt. Mycket viktigare än bildkvalitén.

ikon

Kontakta oss

Kontakt

Kontaktinformation

ikon

Självservice & blanketter