Sök

2017-05-05

Hur mycket trafik till den egna webbplatsen genererar sociala medier?

En snabbtitt på de som besöker varberg.se genom att klicka på länkar i sociala medier. Kan vi se några mönster, och vad betyder de i sådant fall?

Ja, är det snabba och enkla svaret på frågan om man kan se några mönster de senaste åren. Och ganska väntade sådana om du frågar en inbiten webbstrateg. Facebook har en särställning bland de sociala nätverken. Andra har kanske haft sina glansdagar och några går möjligtvis mot en ljusare framtid. I det här avseendet det vill säga.

För innan vi går för långt i våra tankar och drar generella slutsatser får vi förstås påminna oss om vad det är vi tittar på här. Antalet besök på varberg.se som kommer via sociala medier. Det består förstås av en blandning mellan att personer länkar till våra sidor/nyheter och att vi själva delar eller publicerar länkar i sociala medier.

Och det är nog det sistnämnda som vi ska lägga tonvikten vid. Hur vi själva använder sociala medier för att leda användare in till våra webbsidor för mer information eller service i olika ämnen. Inte hur de sociala nätverken fungerar i ett globalt, nationellt eller regionalt perspektiv.

Alla sociala medier fungerar inte likadant och uppmuntrar inte till samma beteenden. Så jämförelserna nedan ska med rätta ifrågasättas i flera avseenden. Inte minst när det kommer till kvalité. Ett besök säger ingenting om huruvida användaren faktiskt fann det man sökte eller fick den hjälp man förväntade sig.

Men det är ändå intressant att se hur det faktiskt ser ut, och några enkla slutsatser och frågeställningar kan ändå göras:

  • Inlägg med länkar på Facebook lockar relativt många besökare till webbplatsen.
  • ...men uppenbarligen lyckades vi inte alls lika väl 2016 som 2015.
  • Wordpress och Blogger har verkligen mattats av på senare tid. Framför allt Barn- och utbildningsförvaltningen har arbetat med dessa bloggplattformar och länkar av naturliga skäl till kommunens huvudsajt. Men vad har hänt de senaste åren?
  • Våra små insatser på Twitter visar sig också i statistiken. Vi kanske är alldeles för inaktiva eller gör fel typ av inlägg? Plattformen kanske inte passar oss som kommun? Eller är det en kombination?
  • Youtube saknas helt i detta statistiska utdrag. Även där har vi varit återhållsamma genom åren. Något som i och för sig sakta men säkert ändras. Men det har ännu inte genererat någon trafik alls till varberg.se (under perioden 2010-2016). Här kan vi garanterat bli bättre på att länka mer.
  • Linkedin pekar uppåt det senaste året. Men bör ha mycket högre potential än så, med tanke på hur efterfrågat det är med information kring lediga jobb i kommunen.

Facebook överlägset

 

Som vi alla redan vet så är Facebook den stora giganten bland de sociala nätverken. Antalet användare i kombination med hur tjänsten används genererar förstås avsevärt mycket mer trafik till varberg.se än övriga. Utvecklingen hos de övriga sociala nätverken märks knappt i en rak jämförelse.

Ojämnare utveckling bland övriga

 

I grafen nedan har vi tagit bort Facebook för att lättare kunna studera hur trafiken strömmat från övriga sociala nätverk de senaste åren. Wordpress har stått för den mest dramatiska utvecklingen och avvecklingen under perioden. Linkedin är på uppgång men har troligtvis långt högre kapacitet med tanke på hur efterfrågat det är med information kring lediga tjänster i kommunen.

Om författaren

Mattias Skoog arbetar som webbstrateg på kommunkansliet. Det innebär att han utvecklar och driver frågor kring kommunens publika webbplatser, intranät och närvaron i sociala medier. Du kan nå honom exempelvis via e-post: mattias.skoog@varberg.se eller Twitter: @therealskooglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommentarer
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Utvecklingsblogg för varberg.se

Här berättar vi om arbetet med Varbergs kommuns största och viktigaste kommunikationskanal - varberg.se. Men även om organisationens intranät och vår närvaro i sociala medier. Och alla är välkomna att diskutera hur vi tillsammans kan utveckla de digitala kanalerna. Till utvecklingsbloggens startsida.

ikon

Senaste inläggen