Sök

2016-12-20

Första tiden med medarbetarstafett på Instagram

I augusti 2016 startade Varbergs kommun en medarbetarstafett på Instagram. Det vill säga att kommunens anställda turas om att på kommunens instagramkonto publicera bilder och korta videos från sin arbetsvardag. Efter fyra månader tittar vi närmare på hur det har gått hittills.

Syftet med kontot är att visa upp kommunens arbete ”från insidan” och ge en bild av våra olika yrkesroller. Att på så sätt locka människor att söka jobb inom kommunen men också att ge invånare, företagare och besökare möjlighet att lära sig mer om hur Varbergs kommun fungerar. Vi tror också att inlägg från arbetsvardagen är ett utmärkt sätt att stärka stoltheten internt i organisationen genom att visa upp hur medarbetare inom olika områden bidrar till att kommunen fungerar på bästa sätt.

Anställda turas om att en vecka i taget fritt publicera 2-3 inlägg per arbetsdag. För att underlätta så mycket som möjligt finns en dedikerad och förinställd mobiltelefon (inklusive selfiepinne) som medarbetarna kvitterar ut och in de veckor de har ansvar för kontot. Det finns förhållningsregler för medarbetarna men de är relativt få. Tanken är att de ska bidra med innehåll på sitt naturliga och personliga sätt. Dock vill vi att alla inlägg taggas med minst hashtaggen #jobbaivarberglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Förhoppningen är att den hashtaggen på sikt kan bli ett riktigt intressant flöde från från alla som har Varberg som sin arbetsplats.

De fyra första månaderna i siffror

Det går inte att göra några djupare analyser baserat på data från såpass kort tid som fyra månader. Men det är ändå lite intressant att titta på hur utvecklingen sett ut sedan stafetten startade den 15:e augusti. Redan då hade vi lyckats locka till oss 219 följare till kontot @varbergskommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster genom att innan sommaren bara kort berätta på Facebook och Instagram om vad som komma skall. Sedan starten har följarskaran sedan ökat stadigt. Ibland i lite extra hög takt.

Antalet gillamarkeringar (per dag) har också ökat under de första fyra månaderna men inte i samma takt som antalet följare.

I övrigt kan vi notera:

  • Av de första 157 inläggen har endast 7 stycken varit videoinlägg.
  • 85% av inläggen har använt minst en hashtag.
  • 29% av inläggen har taggats med geoposition (dvs kopplat till en geografisk plats).
  • Vi har fått relativt få kommentarer. Som flest 6 stycken på ett inlägg och i genomsnitt 0,9 per inlägg.

Nyfiken på mer? Här kan du ladda ner statistik för periodenöppnas i nytt fönster (.csv)

Personalkontoret är nöjda med satsningen

Återigen är fyra månader en alldeles för kort period för att kunna dra några större slutsatser. Men Personalkontoret är nöjda med satsningen så här långt. Dock hade man hoppats på en ännu högre tillväxttakt i form av antalet följare under den första tiden.

Alla medarbetare som tillfrågats om de vill ta hand om kontot har gladeligen sagt ja och en hel del medarbetare har självmant ansökt om att få ta stafettpinnen. En reflektion är att bättre marknadsföra stafettkontot både i och utanför organisationen. Med undantag från några få aktiviteter som delning på Facebook och Twitter precis i uppstarten så har instagramanvändare själva fått upptäcka kontot i kanalen. Och en lite bättre användning av hashtaggar borde kunna göra att fler får upp ögonen för Varbergs kommuns medarbetarstafett.

Så fortsättning följer. Om än efter en paus över jul- och nyårshelgerna.

Om författaren

Mattias Skoog arbetar som webbstrateg på kommunkansliet. Det innebär att han utvecklar och driver frågor kring kommunens publika webbplatser, intranät och närvaron i sociala medier. Du kan nå honom exempelvis via e-post: mattias.skoog@varberg.se eller Twitter: @therealskooglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Utvecklingsblogg för varberg.se

Här berättar vi om arbetet med Varbergs kommuns största och viktigaste kommunikationskanal - varberg.se. Men även om organisationens intranät och vår närvaro i sociala medier. Och alla är välkomna att diskutera hur vi tillsammans kan utveckla de digitala kanalerna. Till utvecklingsbloggens startsida.

ikon

Senaste inläggen