varningsikon

2020-08-03 07.52

Viktig information till allmänheten i Varbergs kommun

Du hittar vår samlade information med anledning av covid-19 via länk nedan.

Läs mer

Sök

2020-06-04

"Projektet har varit kreativt, lärorikt och gruppstärkande"

Under våren har klasserna 4:1 och 4:2 på Ankarskolan deltagit i Skapande skola projektet Jaget och laget – fotbollskultur i serieform. De har fått besök av serietecknare, besökt Hallands Konstmuseum och skapat egna affischer som nu sitter uppe i centrala Halmstad.
- Vi har bara positivt att säga om projektet, det har stärkt våra klasser, säger Annika Borg, lärare på Ankarskolan.

Annika Borg, Sara Svahn och Jessica Andersson.

Annika Borg, Sara Svahn och Jessica Andersson.

Projektet Jaget och laget – fotbollskultur i serieform initierades med anledning av UEFA F17-EM som skulle avgjorts i Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm i maj. Men på grund av coronavirusets spridning flyttades mästerskapet fram på obestämd tid. Detta har dock inte hindrat att man i konstprojektet knutit an till evenemanget ändå.
- Vi bestämde redan i somras att vi skulle arbeta med kooperativt lärande under läsåret och när vi fick veta att man kunde skicka in en ansökan till det här projektet så tyckte vi att det passade väldigt bra eftersom det är fokus på laget och jaget. Om det går bra för ett lag så beror det på varje spelares insats. Att alla är viktiga i en grupp är något vi arbetar med hela tiden, menar Annika Borg, Jessica Andersson och Sara Svahn, klasslärare i årskurs 4 på Ankarskolan.
De båda fyrorna på Ankarskolan blev de enda klasserna från Varberg som kom med i projektet och nu lämnar de snart en kreativ och lärorik vårtermin bakom sig.

Projektets delar

Projektet började med en workshop på skolan där serietecknaren Ylva Oknelid hjälpte eleverna att skapa egna serier.
- Alla elever fick sex rutor var och sedan skapade de en serie med hjälp av att rita av sina fingrar. Det var en väldigt bra workshop. Nu har vi fått alla serier i en serietidning som eleverna ska få på skolavslutningen, som ett minne från projektet, berättar lärarna.

En tid efter workshopen var det dags för ett besök på Hallands Konstmuseum i Halmstad. Där fick de inspiration genom att tillsammans med museets konstpedagog undersöka hur konstnärer har skildrat kroppen och rörelse. Därefter fortsatte skapandet i museets ateljé. Teckningarna sattes sedan samman till ett collage per klass.
- En liten bild hade klippts isär i fyra-sex remsor och eleverna skulle måla av dessa, men i större storlek. Teckningarna sattes sedan samman till ett collage per klass och resultatet sitter nu uppe i Halmstad centrum, säger Annika Borg.

Den tredje och sista delen i projektet skedde förra veckan. Då fick eleverna åka till Halmstad för en stadsvandring och kolla på de affischer som de målat.
- Eleverna tyckte att det var väldigt roligt och häftigt att gå runt och få se det de själva skapat sitta uppe i stan. Tanken var att de skulle få träffa de andra klasserna, men med tanke på Corona så blev det inte så, säger Jessica Andersson.

Eleverna framför en av sina två affischer.

Eleverna framför en av sina två affischer.

Positiva till projektet

Lärarna är glada för att de varit med i projektet under våren och menar att det stärkt klassen på flera sätt.
- Projektet har blivit en del av vårt kooperativa arbete och det har varit roligt, gruppstärkande, kreativt och lärorikt – för oss alla. Eleverna har blivit jätteduktiga på att arbeta i grupp och att lyssna på varandra, säger Sara Svahn.

Hanko Zell, samordnare kultur och skola i Varbergs kommun, menar att tanken med skapande skola-bidraget är att ge plats för konstnärligt fokus inom skolans verksamhet, med förhoppning om att metoderna ska ge effekter i undervisningen och inspirera till nya arbetssätt.
- Att delta i ett skapande skola-projekt erbjuder en möjlighet att arbeta fördjupande med ett eller flera konst- och kulturuttryck, vilket jag hoppas kan upplevas som utvecklande för både elever och lärare, säger Hanko Zell.

Lärarna på Ankarskolan kan varmt rekommendera andra att söka till framtida skapande skola projekt.
- Vi är jätteglada att vi ansökte, det har varit ett lyckat projekt och en röd tråd under vårterminen. Det har hela tiden skett en utveckling, från det lilla till ett stort färdigt projekt, säger Jessica Andersson.
- Projektet har gett oss ytterligare en dimension i det pedagogiska arbetet och vi har fått vara kreativa och skapa på ett sätt som inte hade varit möjligt utan projektet, säger Annika Borg.

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna