Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2020-03-10

Håstens förskola – en efterlängtad förskola står klar

Lekfull, nyfiken och kreativ. Med de orden beskriver pedagogerna den nya förskolan i Varbergs kommun, Håstens förskola. Idag börjar de första barnen.
- Det här är en förskola för alla med fokus på kommunikation, tillit och lek. Idag möts barnen av positiva pedagoger som har längtat efter denna dag, säger rektor Anna Lena Åkerström.

I samband med nybygget har Håstensgårdens förskola blivit Håstens förskola och idag står den redo för öppning. På förskolan kommer det att finnas sju grupper och plats för 140 barn. Grupperna har fått namn inspirerade av Varberg, med havet på ena sidan och skogen på andra.
- Det känns kul att få vara med och starta upp något helt nytt i nya lokaler med ett helt nytt koncept, säger förskolläraren Natalie Stridh.
Den nya förskolan är byggd som en halvmåne, på ett plan, med en gemensam mötesplats, Gläntan, i mitten där alla måltider kommer att intas. Utemiljön är varierande och inbjudande med en avgränsning för de yngre barnen.
- Förskolan känns väldigt välkomnande, öppen och härlig, fast den är stor. Efter att ha vistats i tillfälliga lokaler i nästan två år så ser man vilka möjligheter det finns här. Här finns alla förutsättningar för en bra verksamhet, nu längtar vi efter att få påbörja arbetet på plats och sedan utveckla det, menar förskolläraren Susanne Larsson.

Bygger grunden

Rektor för förskolan är Anna Lena Åkerström, som även varit med och startat upp Trönningebjärs förskola.
- Jag tar med mig en hel del från det arbetet, till exempel det organisatoriska, men samtidigt är det här en helt annan förskola. Det krävs mod, nyfikenhet och att våga tänka annorlunda för att det här ska bli så bra som möjligt. Det finns inget i väggarna utan allt startar vi upp tillsammans, säger hon.
Det gemensamma förhållningssättet står i fokus och är något som personalen kommer att arbeta mycket med framöver.
- Vi måste ha förståelse för varandra och vara flexibla. Det går inte att kliva in i detta och bara tro att allt ska fungera direkt, utan vi måste bygga grunden tillsammans och fortsätta bygga förstående och tillit, menar utvecklingspedagogen Malin Hill Andersson.
- Även barnen måste få lära känna miljön. De känner varandra och de känner oss pedagoger men det är mycket nytt även för dem, menar Susanne Larsson.

Genomtänkt och långsiktigt

Inne på Snäckan, som är en av grupperna för de yngre barnen, ligger en fysisk mind map på golvet. Nyexaminerade Natalie Stridh och hennes närmsta kollega vill att arbetat ska vara genomtänkt och långsiktigt.
- Vi vill att det ska finnas ett syfte och ett mål med allt vi gör i verksamheten. Nu håller vi på att fundera på hur vi ska använda oss av materialen som finns och vart de ska finnas. Att få vara med från start känns roligt, utvecklande men även läskigt, säger hon.
Det är många beslut som ska tas och mycket praktiska saker som ska lösas. Pedagogerna hjälps åt för att förbereda så att barnen ska känna sig så välkomna som det bara går.
- Vi har längtat efter denna dag, nu kan vi äntligen förena det vi tänkt i handling, säger Malin Hill Andersson.

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna