Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2017-05-26

Hallå där! – Vidhögeskolan har besökt Island

Två lärare och rektorn på Vidhögeskolan har precis kommit hem efter ett besök på Island. Skolan är med i ett EU-samarbete, som heter Erasmus+, där syftet är att lärare från olika länder ska inspireras, utmanas och utvecklas tillsammans.

Hallå där! Ulrika Ashcroft, lärare på Vidhögeskolan i Veddige.

Varför har ni varit på Island?

- Vi på Vidhögeskolan är med i ett EU-projekt i strategiskt partnerskap som fortbildar lärare. Syftet med hela projektet är att bredda våra perspektiv. I vårt projekt, som heter ”Reach for the stars”, är fyra länder och fem skolor representerade. Vi besöker helt enkelt varandras skolor och tar med oss kunskapen hem och delger den med kollegor och elever.

Vad har ni gjort under ert besök?

- Vi har besökt en skola som heter Krikaskóli och den var verkligen häftig! Tanken är att byggnaden liknas vid ett träd där bottenvåningen är roten, trapporna upp till andra våning är stammen och klassrummen är trädkronan. Inne i varje klassrum fanns det något som de kallade för näste, som en mysig ljudisolerad koja i rummet. Den användes flitigt, både till samlingar och när eleverna behövde lite lugn och ro. Sedan var allt byggt i runda former, det fanns inga hörn på skolan. Och hela skolan är ljud-dämpad.
Skolan är unik på Island så alla skolor ser självklart inte ut som den gör men det gav oss väldigt mycket att besöka den. Vi fick många nya idéer.

Kan du berätta om idéerna?

- Det fanns en positiv stämning på skolan vilket till stor del berodde på en fantastisk sammanhållning. På skolan gick barn och elever mellan två och nio år och de hjälptes åt och samarbetade mycket tillsammans. De hade även flera stora gemensamma samlingar med sånger som knöt ihop skolan ytterligare. Så samlingar är något vi som var på Island kommer försöka starta upp på Vidhögeskolan. Vi har även börjat diskutera om vi kan samarbeta mer med förskolorna runt omkring oss.

Märkte du av några stora skillnader mellan era skolor?

- Förutom att skolan såg väldigt annorlunda ut så märkte vi att det fanns gott om personal på skolan. Varje dag, mitt på dagen, hade klasslärarna en timmes paus då de åt sin lunch, rastade och planerade. Under den timmen hade eleverna rast och lunch och då var det fritidspersonalen, eller annan personal, som var med dem. Lärarna hade även kortare dagar, de slutade klockan 14 eller 15 varje dag men istället arbetade de fler dagar om året. En annan stor skillnad var att eleverna var väldigt duktiga på engelska, även de yngre barnen kunde prata med oss.

Vad händer nu?

- Nu ska vi visa bilder och berätta om resan för alla våra elever och kollegor. Vi vill visa att saker och ting inte måste vara på ett visst sätt utan man kan inspireras till att förändras och förbättras hela tiden. Sedan har vi redan börjat diskutera vad vi ska göra i november, för då kommer de andra skolorna på besök till oss.


Tidigare artikel om projektet De arbetar kollegialt - med andra länder

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna