Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2017-04-21

De arbetar kollegialt – med andra länder

På Vidhögeskolan arbetar man aktivt för att vidga sina vyer. De är med i ett Erasmus+ projekt där syftet är att lärare från olika länder ska inspireras, utmanas och utvecklas tillsammans.
- Projektet gör mig till en bättre lärare, säger Ulrika Ashcroft, lärare och projektansvarig.

Lena Ivarsson och Ulrika Aschcroft framför skolans Erasmus vägg.

Lena Ivarsson och Ulrika Aschcroft framför skolans Erasmus vägg.

På Vidhögeskolan har de tagit det kollegiala lärandet till nästa nivå. De arbetar inte bara tillsammans på skolan och i teamet, utan även tillsammans med andra länder. Vidhögeskolan representerar nämligen Sverige i ett Erasmus+ projekt som pågår nu.
- Det är ett EU-samarbete i strategiskt partnerskap som fortbildar lärare. Det är en fantastisk förmån att få vara med i projektet, berättar Ulrika Ashcroft.

Hösten 2015 åkte hon på ett kontaktseminarium i Tyskland och det var där det hela startade. Tillsammans med tre andra lärare från Finland, Island och Wales startade hon upp ett projekt som senare fick namnet ”Reach for the stars”.
- Syftet med hela projektet är att bredda våra perspektiv. Man lever i sin egen lilla verklighet men det är väldigt intressant att komma utanför den och se hur de gör på andra platser. Vi besöker helt enkelt varandras skolor och tar med oss kunskapen hem och delger den med kollegor och elever.

I februari i år var det dags för det första utbytet. Resan gick till Finland och de tre lärarna som åkte med från Vidhögeskolan märkte tidigt stora skillnader mellan grannländerna.
- Mycket kändes som svenska skolan på 80-talet, men vi blev väldigt imponerade av lugnet på skolan, menar läraren Lena Ivarsson, som var med på resan.
Hon berättar att det fanns lärarassistenter på skolan, en assistent till två klasser, som avlastade lärarna.
- De hjälpte till med allt möjligt. De rättade prov, hjälpte eleverna under lektionerna och satte upp saker på väggarna. Det gjorde att lärarna faktiskt fick mer tid till det de verkligen behövde göra.
- Jag uppfattade att lärarna i Finland har större autonomi och samtidigt ett mer begränsat uppdrag än oss lärare i Sverige. Dessutom har lärare en högre status där, det är en stolt och respekterad yrkeskår, säger Ulrika Ashcroft.

I projektet har varje skola valt att fokusera på något som de vill dela med sig av till de andra i projektet. Finland valde pedagogiskt drama, något som uppskattades av alla.
- Vi fick många olika exempel på övningar som vi kan använda i undervisningen, i de flesta ämnen. Det är väldigt bra både för sammanhållning och koncentration. Det kommer även att bli mer drama på elevens val i framtiden, och vi kommer att försöka få alla lärare i F-6 att prova på dramaövningar i sina klasser, menar Lena Ivarsson.

Paul Svensson arbetar som IKT-pedagog på Vidhögeskolan. Det var han som hjälpte Ulrika Ashcroft med ansökan och han har själv varit iväg på flera fortbildningar och vet vad som krävs för att kunna söka.
- EU har mycket pengar till skolutveckling men de vill att de ska användas klokt. De ger inte bort pengar, man måste kämpa för att få dem.
Erasmus verkar för en ökad internationell rörlighet bland studenter och lärare och har mängder med fortbildningar runt om i Europa. Men det är en komplicerad process som krävs för att ansöka.
- Det är klurigt men så värt det! Att få känna att någon satsar på mig, att få utbyte i ett ämne som jag brinner för och få ett helt nytt kontaktnät, det är fantastiskt! Det kostar dessutom inte skolan eller kommunen mer än de får sätta in en vikarie under tiden man är iväg. Så jag rekommenderar alla till att söka fortbildningar i sitt ämne, säger Paul Svensson.

I maj åker Ulrika Ashcroft, tillsammans med två andra lärare, till Island för att lära sig mer om hur de arbetar med utomhuspedagogik, inkludering och speciella behov.
- Att lyfta våra blickar är så värdefullt. Jag har tidigare besökt många skolor i England och det jag har med mig därifrån är en stor del till varför jag är den lärare jag är. Utbyten ger en nytändning i yrket.

 

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna