Sök

2017-08-30

ÄDK - Att utveckla undervisningen tillsammans

I ämnesdidaktiskt kollegium, ÄDK, arbetar lärare tillsammans och systematiskt för att utveckla undervisningen och ge eleverna bästa möjlighet till lärande. I veckan fick ytterligare fem kommunala skolor introduktion i arbetet.
- Det här känns positivt, jag tror att ÄDK kan bidra till mycket utbyte, menar Lisa Österlund, lärare på Påskbergsskolan.

Det finns en kraft i det kollegiala menar Henrik Hansson.

Det finns en kraft i det kollegiala menar Henrik Hansson.

För tre år sedan startade de första skolorna igång med ämnesdidaktiskt kollegium, ÄDK. Idag arbetar ungefär hälften av skolorna i kommunen med undervisningsutvecklingen och i veckan var det dags för ytterligare fem skolar att bekanta sig med den.
- Jag kommer att introducera lärarna i arbetet. Det här är helt nytt för flera av dem så jag kommer att berätta om syftet, visionen och förväntningar i uppstarten, berättar Henrik Hansson, lärarfortbildare och forskare vid Jönköping University.

Att utveckla tillsammans

Henrik Hansson är processledare och utbildare för ÄDK i Varberg och han berättar att det handlar om att utveckla undervisningen, tillsammans. Att det i det kollegiala finns en kraft.
- Det handlar om att i en formativ praktik utveckla undervisningen och dessutom gör man det kollegialt och kontinuerligt med ett ämnesdidaktiskt fokus. Förhoppningsvis träffas lärarna varje vecka för att utveckla undervisningen.

Henrik Hansson

Henrik Hansson

Han berättar om hur viktigt det är att fokusera på lärandet och det kunnande som eleverna ska utveckla.
- Om vi gör det rätt kan det ha stor effekt för eleverna. Fokus i arbetet ska alltid vara elevernas bästa möjlighet till lärande och utveckling, säger Henrik Hansson.

Ser fram emot att lära

ÄDK är Varbergs fördjupning av det kollegiala lärandet med syfte att säkerställa undervisningens kvalitet utifrån elevernas behov för lärande. Lärarna Marie-Louise Bartholdsson och Lisa Österlund har båda hört talas om arbetet som pågår i en del av kommunens skolor och ser fram emot att lära sig mer om det under läsåret.
- Jag tycker att det här låter jättebra men självklart måste det få ta tid också, så att vi kan lära oss det på riktigt, säger Marie-Louise Bartholdsson.
- Att arbeta kollegialt är alltid positivt och det känns bra att kunna ta ner ämnet i beståndsdelar och att sätta upp mål som kommer att få extra fokus, säger Lisa Österlund.

 

Frida Eckegren Serholt

 

ikon

Senaste nyheterna