Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2019-04-15

Reportageserie Skicka Vidare

Lukas Scherp, killen som bytte yrkesmål efter vikarieuppdrag

Han hade siktet inställt på att bli journalist och kommunikatör. Men ett vikariat som resurs på en skola, ledde vidare till ett annat, och idag ser han skolan som klart möjlig arbetsplats.
- Jag har verkligen tänkt om gällande mina framtidsplaner tack vare jobbet som vikarie.
Möt Lukas Scherp, timvikarie för förskole- och grundskoleförvaltningen.

Förra veckans Skicka Vidare gick från förskole- och grundskoleförvaltningens personaladministratör Johanna Ståhl till Lukas Scherp med motiveringen ”Lukas är en av timvikarierna som jag rekryterade i höstas och han har visat sig vara en riktig klippa. Han har varit mycket omtyckt på de ställen har kommit ut till, han är stabil och flexibel och är alltid positiv och glad. Det känns extra roligt att få in unga killar i vikariepoolen som annars är en relativt kvinnodominerad arbetsgrupp.” En motivering som får snart 20-åriga Lukas Scherp att känna stolthet.
- Att jobba som timvikarie är superkul! Det är otroligt varierat och man får mycket tillbaka när eleverna förstår och man känner att man kan hjälpa till!

Att Lukas Scherp skulle trivas så bra som timvikarie att hans sedan länge valda yrkesmål skulle komma att bytas ut, det såg han inte komma.

Viktigt med livserfarenheter

För drygt ett år sedan tog Lukas Scherp studenten. Grundskolan genomströmmades på Håstensskolan och följdes av samhällsvetenskapliga programmet på Peder skrivares skola, inriktning media. Det var ett strategiskt val och ett första steg mot den yrkesdröm han närt sedan tolvårsålder, journalist och då helst inom sportens värld.
- Jag har ett stort intresse för idrott och tanken på att kombinera min hobby med mitt yrke kändes spännande och meningsfullt.

I gymnasieutbildningen på Peder Skrivares skola ingick några dagars ”skuggning”. Lukas Scherp fick skugga kommunikationschef Helena Wallin på VFAB och fick upp ögonen dels för kommunikatörsjobbet, dels för att jobba kommunalt. Han började spana efter utbildningar som kunde ge examen till drömjobbet han siktade efter. Några universitet lockade särskilt, och Lukas Scherp bestämde sig för två sabbatsår innan det var dags att plugga vidare. Det första sabbatsåret var vikt för arbete och en längre rundresa i Sydamerika, det andra att jobba ihop ett startkapital för studier.
- Jag tror att det är bra att ha livserfarenhet från så mycket som möjligt innan man börjar plugga. Du utvecklas som människa när du reser och jobbar och får nya perspektiv. Saker du har användning av när du ska plugga vidare och sedan jobba.

Sagt och gjort, direkt efter studenten arbetade Lukas Scherp heltid på en av stadens restauranger, och när hösten kom valde han att söka tjänst som timvikarie hos förskole- och grundskoleförvaltningen. Ankarskolan bokade in honom för ett par dagar, som kom att resultera i ett längre vikariat innan det var dags för resan till Sydamerika.
- Jag uppskattade verkligen tiden på Ankarskolan. Jag var resurs i olika klasser och fick också jobba på fritids, berättar han. Jag kunde följa en del elever under hela deras skoldag och stötta dem i lärandet, både i ämnen och i en social utveckling.

Lojalitet och arbetsvilja

Anledningen till att Lukas Scherp sökte jobbet som timvikarie var för att det var lätt att få jobb samt att han kunde anpassa arbetet till tider som passade honom. När Pedagog Varberg pratar med honom om just arbetstider, visar det sig att han varit högst lojal mot arbetsgivaren. Om det exempelvis varit svårt att hitta någon som kunnat stänga fritidshemmet en sen eftermiddag, har Lukas Scherp prioriterat jobbet och ställt fotbollsträningen åt sidan.
- Som timvikarie gäller det att visa att man vill jobba och kan vara flexibel. Det mesta är ju nytt för oss nästan varje dag, men när man får vara kvar på en skola en längre tid hinner man lära sig rutiner och kan göra ett bättre jobb. Dessutom hinner man skapa relationer med eleverna vilket är bra, menar Lukas Scherp.

Redan dagen efter att han kommit hem från resan till Sydamerika skrev han sig som tillgänglig för vikariepoolen. Det är tydligt att Lukas Scherp uppskattar att jobba, och att han tycker just skolans värld är rolig att vara verksam i.
- Efter resan blev jag bokad i två veckor på Rolfstorps skola. De hade behov av en resurs på lågstadiet och på fritids och jag tackade ja direkt när bemanningen skickade ut förfrågan. Idag har jag fått ett vikariat ända fram till juni och det känns ju hur bra som helst!

Framtid inom skolans värld

Som resurs i klass och på fritids följer Lukas Scherp en bestämd elevgrupp, och ska stötta upp såväl enskilda elever som större grupper. Ämnesundervisning varvas med social färdighetsträning och då Lukas Scherp som person är lugn praktiserar han ett lågaffektivt bemötande i möte med elever – utan att vara medveten om det själv.
- Ja, jag har förstått att lågaffektivt bemötande ofta fungerar bra i skolans miljö, säger han. Jag visste ju inte att det hette så, men när jag pratat med erfarna lärare om hur man kan möta elever, har de förklararat för mig. Kanske har jag med mig förhållningssättet automatiskt, jag är utbildad fotbollsdomare och där har jag fått lära mig att möta människor som måste bemötas lugnt och tydligt.

Lukas Scherp talar varmt om de rektorer, lärare och fritidspedagoger han mött under året. Arbetet som timvikarie har påverkat hans bild av förskolan och skolan i Varbergs kommun. Han menar att samarbetet med lärarna och pedagogerna på de skolor han vikarierat på har fungerat utmärkt, och att han upplevt ett bra bemötande av trevlig personal som alla varit tydliga.
- Jag har fått mer respekt för lärare och pedagoger som jobbar i skolan och på fritids, säger han. All tid och slit de lägger ner är beundransvärt. Bara att lyfta på hatten!

Så. Hur ser då planerna för framtiden ut för honom? Är det fortfarande journalist och kommunikatör som är målet?
- Jag tycker det är väldigt givande och roligt att jobba med elever, så en framtid inom skolans värld är nog planen, säger Lukas Scherp. Kanske mellanstadielärare i SO, kanske studie- och yrkesvägledare. Vi får se!

Till sist. Vem vill du skicka vidare till? Motivera ditt val!

- Jag vill i min tur skicka vidare till Lotta Sund på Rolfstorps skola. Jag har jobbat med Lotta under en månad och hon är en riktigt skicklig lärare, en bra ambassadör för skolan, tydlig och ser alla elever! Jag har blivit väl bemött av Lotta och känner mig alltid inkluderad och delaktig. Hon får fram ens bra sidor!

Maria Pålsén

ikon

Senaste nyheterna