varningsikon

2020-12-14

Skärpta råd för att begränsa smittspridningen

Till följd av en ökad smittspridning av covid-19 har Folkhälsomyndigheten beslutat om nationella allmänna råd från den 14 december 2020. Läs mer om hur Varbergs kommun anpassar verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

2018-09-17

Jenny Bergmann – läraren som brinner för rörelseglädje och ÄDK

Reportageserie - Skicka vidare

Hon har undervisat i idrott och hälsa i snart 20 år och fokus har alltid legat på det samma. Att eleverna ska känna rörelseglädje. Möt Jenny Bergmann, lärare på Påskbergsskolan.
- Det absolut bästa med mitt yrke är att jag får inspirera och vara med när eleverna upptäcker glädjen i rörelse, säger hon.

Friskvård har alltid varit en stor del av Jenny Bergmanns liv. Redan som ung visste hon att det var lärare i just idrott och hälsa hon ville bli.
- Jag ville arbeta med unga och jag ville arbeta med hälsa. Nu har jag undervisar i snart 20 år och jag är fortfarande lika nöjd med mitt val. Jag känner att jag får eleverna att tycka att idrott är roligt och det är mycket tack vare variationen på lektionerna. Idrott och hälsa är så mycket mer än bollsporter och det vill jag få eleverna att inse med.

Fokuserar på ett ämne 

Jenny Bergmann har tidigare arbetat på Furubergsskolan och på Vidhögeskolan. På den sistnämnda var hon med och startade upp en idrottsprofil och släppte då sina övriga ämnen svenska och samhällskunskap för att endast undervisa i idrott och hälsa.
- De som valde idrottsprofil hade idrott varje dag, från årskurs 6, och jag valde att endast undervisa i det. Och det har jag fortsatt med sedan dess.
När hon för sex år sedan började arbeta på Påskbergsskolan föreslog hon att två lärare skulle dela på två klasser och så har det blivit. Jenny Bergmann undervisar idag alla elever i årskurs 3-9 i idrott och hälsa, tillsammans med en av hennes tre kollegor i ämnet.
- Tvålärarskapet är väldigt positivt. Vi kan dela upp klasserna efter val, nivå, kön eller klass och för mig innebär det att jag alltid har en kollega jag kan bolla idéer med.
- Min roll handlar om att inspirera och guida eleverna för att de ska kunna uppnå sina kunskapsmål. Jag vill även att alla ska hitta just sin grej inom idrott och hälsa.

Vill se mer idrott på schemat

Hon menar att hela samhället går ut på att sitta framför en skärm idag och känner att en del av hennes uppdrag handlar om att hitta det andra för eleverna.
- Det är en bra bit mellan de som rör på sig och de som inte gör det. Ofta är det så att de som rör på sig, de rör på sig mycket och de som inte gillar att röra sig, de gör det heller inte alls. Jag kan tydligt se på mina elever vilka som har rört på sig från tidig ålder och de som inte har det, det syns på motoriken.
- De som inte har rörelse med sig blir ofta trötta redan på förmomentet. Ska vi exempelvis gå till simhallen så finns det alltid några som blir trötta av att bara gå dit.
De yngre eleverna på skolan har 60 minuter idrott och hälsa i veckan och de äldre har 110 minuter.
- Jag hade gärna sett mer idrott på schemat. Det optimala hade såklart varit att börja varje dag med rörelse, det behöver inte nödvändigt vara en idrottslektion utan det kan handla om att cykla till skolan. Resten av dagen blir så mycket smidigare då.

Uppskattar ÄDK

Miljön, med närhet till skog, hav och Påskbergsvallen, och engagerade lärare är det bästa med att arbeta på Påskbergsskolan enligt Jenny Bergmann. Det bästa med att arbeta i Varbergs kommun är ÄDK.
- En gång i veckan träffar jag idrottslärare från Hagaskolan och Ankarskolan för att utbyta idéer och tankar. ÄDK gör att det blir en jämn bedömning och en likvärdighet mellan skolorna. Min åsikt är att ÄDK är den bästa satsning kommunen har gjort. Det ger kvalitet! Det tog ett tag att komma in i tänket men nu har jag svårt att tänka bort det. ÄDK får mig även att tänka kritiskt till vad vi lär ut till eleverna och medför att eleverna lär sig mer.
Att få vara med och se när eleverna upptäcker rörelseglädje, klarar något de inte trodde att de skulle lösa eller hittar sin grej är fortfarande, efter snart 20 år, det allra bästa med yrket enligt Jenny Bergmann.
- Samtidigt som jag kan sakna att undervisa i andra ämnen och få se eleverna i andra miljöer så blir jag väldigt inspirerad av att kunna fokusera på endast ett ämne och göra det bästa av elevernas idrottslektioner. Dessutom får jag följa eleverna under sju av deras viktigaste år och det är värt mycket.

Till sist, vem har du valt att skicka vidare till och varför?

- Alla behöver få inspireras av denna pedagog, både som lärare, förälder och elev. Hon bygger en värdegrund som eleverna i hennes klass kan känna sig trygga med. Den energi och omtanke hon har i sin undervisning borde alla elever få uppleva. Jag har valt att skicka vidare stafettpinnen till Madelene Tjärnmo på Mariedalsskolan.

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna