varningsikon

2021-01-22

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

Den här nyheten är äldre än tre månader och kan därför vara inaktuell.
2020-02-07

Hallå där! – Studie- och yrkesvägledare gör VFU!

De går sista terminen på studie- och yrkesvägledarprogrammet vid Malmö Universitet. Den sista VFU-perioden valde de att göra på förskole- och grundskoleförvaltningens kansli. Deras sista handledare inom ramen för utbildningen blev en skola- arbetslivutvecklare.
- Nu förstår vi vad hela skolans ansvar kan betyda och innehålla i det generella perspektivet för studie- och yrkesvägledning, säger Elin Niklasson och Gabriella Trankvist.

I fyra veckor har ni varit på FGF. Hur har er VFU varit?

- Den har varit helt fantastisk. Här har vi verkligen fått se studie- och yrkesvägledning ur det generella perspektivet. Hur skolor arbetar i nära samarbete med företag runt om i Varberg för att stärka elevers valkompetens och hur många lärare tar in skola- arbetsliv i undervisningen. Att få se hur företagen engagerar sig i alla dessa elever och vilket stort arbete de lägger ner för att få elever att vända blickarna utåt mot arbetslivet är snudd på helt otroligt, säger Gabriella Trankvist.
- Utöver allt det vi fått se och göra så har vi haft roligt under tiden! Det är mycket på grund bemötandet vi fått från personer vi fått möta, på skolorna och på företagen. Vi ser att många som jobbar med skola- arbetsliv är engagerad i arbetet och då blir vi också engagerade! menar Elin Niklasson.

Vad har ni fått vara med om under er praktik?

- Vi har fått vara med om en hel del och ingen dag har egentligen varit den andra lik – hur klyschigt det än låter! Vi har träffat många personer från Varbergs näringsliv och personal från olika skolor i Varberg. Vi har fått ta del av exempel på hur dessa kan arbeta tillsammans för att stärka elevernas valkompetens och bland annat fått vara med och skapa material som ska användas i SKAL-samarbeten.
- Vi har också arbetat med planering inför MOA-mässan 2020, skapat QR-koder, tyckt till om utvecklandet av olika SKAL-aktiviteter och så har vi fått utmana oss själva genom att bli ”inkastade” i skarpt läge som skola- arbetslivsutvecklare.

Vad har ni lärt er under fyra veckor som skola- arbetslivsutvecklare?

- Nätverk är viktigt! Under hela utbildningen har vi fått höra att nätverk är ett måste för en studie- och yrkesvägledare, men det är först under denna VFU vi fått se vikten av ett stort nätverk samt fått se nätverket användas på ett kvalitativt vis. Vi har också lärt oss massor om MOA och SKAL, om organisatoriska frågor och hur studie- och yrkesvägledning kontextualiseras i Varberg.
- Sedan har vi insett att genom att organisera för samarbete skola- arbetsliv på skolorna och i närings- och arbetslivet runt om i kommunen skapas en framgångsrik helhet för elevers upplevelser och erfarenheter av arbetsliv, branscher och yrken. SKAL är dessutom likvärdigt då alla grundskolans elever är med. Bara det är en lärdom för oss att ta med vidare!

Hur jobbar syv- utbildningen med hela skolans ansvar?

- Utbildningen lägger ett stort fokus på det enskilda samtalet vilket är ett viktigt verktyg i yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Däremot finns det mer att önska när det kommer till verktyg för hur vägledningen ska bli hela skolans ansvar. Under denna VFU har vi fått se hur skolorna arbetar med SKAL- företag och andra aktiviteter som MOA- mässan och samarbete med stadsutvecklingsprojektet för att öka elevernas valkompetens. Vi pratar mycket om att vidga perspektiv för eleverna och denna VFU kan vi minst sagt säga att våra perspektiv kring hur vägledning kan ske har vidgats.
- Vägledning är mer än bara samtal och det är en viktig faktor som också hade behövts lyftas mer under utbildningen! Det som sker i det systematiska MOA-arbetet och SKAL är ett jättebra underlag för de enskilda samtalen, men utan ett aktivt arbete med elevernas valkompetens riskerar det enskilda samtalet att bli rutinmässigt och platt och inte ge eleven de rätta verktygen för ett väl underbyggt val. Det har med andra ord varit många lärdomar som vi kan ta med oss vidare i vårt kommande yrkesliv, och det har också gett oss lärdomar och väckt tankar som vi kanske kan utveckla i vår avslutande C-uppsats.

 

Frida Eckegren Serholt


ikon

Senaste nyheterna