varningsikon

2021-01-22

Kommunens verksamheter påverkas av covid-19

Varbergs kommun arbetar löpande med att anpassa verksamheten utifrån situationen.

Läs mer om Information med anledning av covid-19

Sök

2018-06-18

Amela Mravac – förskolläraren som vill lägga den bästa grunden för barnen

Reportageserie - Skicka vidare

Hon blev förskollärare för att vara en del av barnens första resa och påverka det till en positiv upplevelse. Amela Mravac brinner för barnens och sin egen utveckling och vägrar stagnera.
- Jag kommer aldrig att nöja mig, utan utveckling och ny kunskap stannar vi, säger hon.

Amela Mravac älskar böcker.

Amela Mravac älskar böcker.

Hon läste hela läroplanen när hennes son började förskolan för 13 år sedan. När hon ett tag senare gick till en livscoach och fick veta att det var med människor, gärna med barn, hon skulle arbeta kändes allt självklart.
- Jag var färdigutbildad förskollärare 2014 och jag har hamnat helt rätt, förskolläraryrket är mer än ett jobb för mig, berättar Amela Mravac.
Vi träffas på Siers förskola där hon har arbetat i två år. Hon startade sin yrkesresa på Applagårdens förskola och till hösten väntar Bolmens förskola.
- Jag drivs av att ta mig vidare, att hela tiden utvecklas och lära mig mer och mer. Jag går kurser, läser litteratur, lyssnar på poddar och söker ny inspiration hela tiden. Jag tror på kunskap och vill inte stagnera. Det är viktigt att komma ihåg att kunskap kommer i olika former och riktningar, den är inte linjerär och ensidig, säger hon.

Starten för barns lärande

Amela Mravac är en positiv och sprudlande pedagog som älskar att diskutera sitt yrke. Men när hon fick veta att Jelena Smoljan förra veckan valde att skicka vidare till henne så var hon nära att tacka nej.
- Jag blev både stolt och livrädd när jag fick frågan. Jag har läst alla reportage och det är kul att ni uppmärksammar pedagoger, det finns så många som gör ett fantastiskt jobb. Men jag kände att vad gör jag som är speciellt? Jag gör ju bara mitt jobb. Men sen tog min yrkesstolthet över och jag tackade ja.
Anledningen till att Amela Mravac valde att bli just förskollärare är för att det är i förskolan som grunden läggs.
- Jag vill vara med i starten för barnens lärande. Är grunden ostabil så kan hela deras fortsatta resa bli ostadig.
- Det bästa med yrket är att man kommer nära barnen och får vara med under deras resa som man kan påverka till en positiv upplevelse. Att få vara med om deras första Aha!-känsla är något som bär mig. Vi upptäcker och lär tillsammans.
Det kompetenta barnet är något som ligger henne varmt om hjärtat. Hon har en tro på barnen, de gör alltid sitt bästa och det är pedagogerna som ger dem förutsättningarna. Pedagogerna måste alltid fråga sig "vad blir barnen här"?
- Det beror så mycket på hur vi jobbar, ger vi barnen rätt utmaningar? Det är viktigt att vi alltid har en dialog, barnen och jag, och att vi kommer fram till saker tillsammans. Jag ser oss som ett lag, där jag är rättvis, stabil och genuint intresserad av barnen. 

Amela Mravac

Amela Mravac

Mindre grupper och aktivitetsval

På avdelningen Fjärilen, där Amela Mravac arbetar är barnen indelade i tre mindre grupper. Något som hon själv tog med sig från sin tidigare arbetsplats.
- Man kommer närmare barnen på detta sätt. Om vi hade haft möjlighet så ser jag gärna att vi hade arbetat två och två, som de göra på flera andra ställen Forskning visar att det är positivt med mindre grupper, man kan gå mer in på djupet. I grupperna arbetar vi projektinriktat utifrån barnens intressen.
En annan lyckad sak som de har på avdelningen är aktivitetsval. Att barnen själva får välja på en tavla vad de vill göra den närmsta stunden. Aktiviteterna är formade utifrån gruppens intressen och tidigare erfarenheter.
- Det kan jag verkligen rekommendera. Vi aktionsforskade  kring detta samt mindre grupper och det visade sig att barnen lättare fokuserar på det de gör, de hamnar i ett bättre flow, de får nya kompisrelationer och ljudnivån på avdelningen minskar.
- Som förskollärare tycker jag att det är viktigt att man brinner för utvecklingen och hur man kan påverka barnens lärande, att se pedagogisk dokumentation som verktyg som öppnar dörrar och skapar nya loopar, att aldrig stagnera utan blicka framåt och skapa undervisningstillfällen anpassade till den aktuella barngruppen. 

Inspirerar barnen till att vilja läsa

När böcker och läslyftet kommer på tal så blir Amela Mravac än mer entusiastisk.
- Hade det funnits en bokpedagog i Varbergs kommun så hade det varit jag! Böcker öppnar upp en helt ny värld och inbjuder till dialog och boksamtal, oavsett tidigare erfarenheter kan alla mötas kring böcker. Jag älskar böcker och har överfört det till barnen.
På flera ställen inne på avdelningen finns det bokbord och glädjen är stor både hos barn och personal när bokbussen kommer till förskolan. Till hösten väntar både läslyftet och en kurs i barn- och ungdomslitteratur för Amela Mravac, så mer böcker lär det bli.
- Barn som läser som unga får stora fördelar i resten av livet. Jag vet att jag inspirerar barnen till att vilja läsa och det känns underbart. Jag brukar säga att det är alla barns rätt att ha tillgång till böcker och någon som leder in dem i böckernas fantastiska värld. 
På frågan om Amela Mravac har hittat rätt i yrkeslivet så är svaret självklart.
- Absolut! Äntligen har jag hittat det jag brinner för. Jag vill aldrig bli en förskollärare som bara sitter av tiden och klagar på saker. Jag väljer att se det positiva och att se möjligheter i allt. Detta är mer än ett jobb för mig och jag är så glad att jag efter flera år på kontor valde att byta karriär.


Nu tar vår reportageserie Skicka vidare ett sommaruppehåll och vem nästa person blir, det får ni veta i augusti!

Frida Eckegren Serholt

ikon

Senaste nyheterna