varningsikon

2018-09-20 10.36

Akut vattenläcka i Gödestad, Hunnestad, Rolfstorp och Klastorp. Det är också en akut vattenläcka i Tvååker.

Vivab har meddelat om en akut vattenläcka som påverkar dricksvattenförsörjningen till boende i Gödestad, Hunnestad, delar av Rolfstorp och Klastorp. Vattnet kommer att stängas av cirka kl. 12.00 idag torsdag 20 september i berörda områden, för att reparera läckan.

Läs mer

Sök

2017-10-06

Rolfstorps förskola – ett nybygge med demokratisk tanke

På tisdag invigs Rolfstorps nya förskola. Men verksamheten är redan i full gång.
- Själva lokalerna har flexibla lösningar, och det möjliggör ett pedagogiskt innehåll som vi är mycket stolta över, säger förskolechef Mette Törnblad.

Här stärks barnens samarbetsförmåga.

Här stärks barnens samarbetsförmåga.

När Pedagog Varberg besöker Rolfstorps nya förskola, tas vi emot av förskolechef Mette Törnblad som med stolthet visar lokaler, berättar om pedagogiskt innehåll och lovordar sina medarbetare för såväl mod som uthållighet under bygg- och uppstartsprocessen. Ledorden för förskolan är Nyfiken och Kreativ, samt Kunskap och Empati. Namnen karaktäriserar också innehållet i förskolans verksamhet. Vi återkommer till exempel.
- Vi har strävat efter en demokratisk process från början till nu, och kallar faktiskt förskolan för Rolfstorps demokratiska förskola, säger Mette Törnblad. Demokrati är ett begrepp som alla utgår från i arbete inom skola och förskola. Vi utmanar och anstränger oss för att också göra i enlighet med demokratiska värden.

Sovande vila utomhus

Lokalerna är självklart fräscha, konstigt vore väl annat, men några strategiska val sticker ut, såväl vad gäller innehåll som arbetssätt.
Utmed husknuten i höstsolen står flera sängar, på korta små ben uppställda. Det är vila, och i sängarna ligger barn nedbäddade. Det är 1-3-åringarna som tar en paus, och sover lugnt.
- Initiativet att möjliggöra sovande vila utomhus, hittade pedagogerna via nätet på en förskola söderöver, berättar Mette Törnblad. Vi har givetvis några vagnar också, men barnen älskar sängarna!

Här vilar de yngre barnen efter lunch.

Här vilar de yngre barnen efter lunch.

Förskolans lokallösning är flexibel. Personal och barn ska arbeta som två hemvister med drygt 30 barn per hemvist, med möjlighet att dela in barnen i mindre grupperingar. Den totala ytan är generös, och utöver hemvister, finns flera stora pedagogiska rum som kan anpassas efter verksamheten och barngruppens behov.
- I praktiken betyder det att alla barn kan ges möjlighet till en lugnare yta med mindre distraktion, förklarar Mette Törnblad. Det betyder också att vi kan arbeta med att bygga miljöer i rummen, exempelvis om vi arbetar med naturen kan vi använda rummen till arbets- och utställningsyta.

Upplevelsebaserat lärande

Rolfstorps förskola arbetar Reggio Emilia inspirerat. Mette Törnblad och personalen har valt att använda delar av arbetssättet som fungerar för barnen i verksamheten. Upplevelsebaserat lärande är en del som präglar innehållet, vilket tydligt märks i det så kallade sinnesrummet.
- Här finns bland annat en projektor som visar olika bilder och miljöer, så som akvarium och skog, ett ljusbord där träklossar i geometriska former kan studeras, och två boxar med förstoringsglas där barnen kan förstora små saker för att se detaljer.
Förstoringsboxarna verkar vara populära. Barnens små händer placeras under glaset och de diskuterar sina olika former och linjer med varandra. Motorik, färger och former genomsyrar inredning, leksaker och lärmaterial i sinnesrummet, och ett lugn är påtagligt i rummet.

I det rum som kallas Torget finns en smartboard. En digital och interaktiv tavla som synliggör kunskap och lärande på flera sätt.
- Föreställ dig när fem barn står runt smartboarden och tillsammans löser ett problem, ett pussel till exempel, säger Mette Törnblad stolt. Samarbetsförmågan stärks, de lyssnar in varandras resonemang, och alla blir delaktiga i såväl sitt egna som andras lärande.

Mette Törnblad.

Mette Törnblad.

Birdieboxen förstärker berättelser

IT och lärande och är alltså en annan del som förskolans pedagogiska innehåll tagit fasta på. En jättestor läsplatta fungerar både som ritbord och som läromedel med program som exempelvis stärker barnens förmåga att lära om talserier, kartkunskap och bilder. En så kallad birdiebox, en stor vit projektionsduk som läggs ut på golvet eller vinklad upp mot väggen och förstorar det du lägger in i boxen, är ett populärt verktyg för läsning.
- Vi använder birdieboxen tillsammans med en bok, och vips är barnen ”inne i boken” och deltar fysiskt i berättelsen, berättar Mette Törnblad. Läser vi om Pippi Långstrump, upplever barnen nästan att de kan prata med Pippi och rida på Lilla Gubben. Sagor och berättelser förstärks och barnens kan ta till sig innehåll och språk på ett fantastiskt bra sätt. 

Medveten satsning på det digitala

Programmering med Bee-Bot-robotar är ett tredje exempel på hur barnen genom lek tränar ett digitalt tänkande, och förstår att det går att producera teknik, inte enbart konsumera den. Att arbeta digitalt är en medveten satsning, menar Mette Törnblad.
- Jag upplever att medarbetare har kommit långt i att använda digitala verktyg både för barnens lärande, men också för lärares lärande.

Om på tisdag är det invigning av den nya förskolan i Rolfstorp. Men verksamheten är redan igång. Och det är en verksamhet som imponerar och som verkligen väcker intresse. Pedagog Varberg ser självklart att återvända till förskolan, för det finns fler uppslag att hämta som goda exempel.

 

Viktoria Struxsjö

ikon

Senaste nyheterna