Sök

Mac-dator och teknik

På denna supportsida beskrivs hur du hanterar din personliga Mac-dator samt lite tips och trix.

Ny MAC-dator

ClaroRead

När du startar din mac första gången eller har ominstallerat den skall du vid uppstart göra följande:

1. Skapa datorkonto med samma namn som ditt AD-konto.

2. Ansluta till trådlöst nät (Varberg) med dina AD-uppgifter. OBS! Är du nyanställd i kommunen har du fått ett tillfälligt lösenord och måste byta till ett nytt, fast, personligt lösenord innan du ansluter mot Varbergs-nätet. Se hur du gör här! (Låna en kollegas dator om du behöver)

3. Hämta hem och installera Officepaket, OneDriveappen och Antivirus.

4. Installera skrivare enligt instruktion nedan.

Apple ID på Mac-dator

ClaroRead

Ett Apple-ID behövs för att göra uppdateringar av OSX (operativsystemet) och för att hämta appar från Appstore. Vi rekommenderar att du skapar ett Apple-ID på din varberg.se-adress. Om du har ett privat Apple-ID ska du inte använda det.

Skapa Apple-id genom att gå in i App Store, klicka på en gratisapp ni vill ladda ner. När dialogrutan öppnas får ni välja att använda befintligt Apple-id eller skapa nytt. Välj skapa nytt Apple-id och följ instruktionerna.

OBS: Koppla inget kreditkort till kontot utan använd koden på värdekortet ni får från skolan.

e-post på MAC-dator

ClaroRead

Det finns två sätt att komma åt sin mail, via en webbläsare eller appen Outlook 2016.
Vi rekommenderar följande alternativ:

Starta din webbläsare och gå mot outlook.com/varberg.se. Logga in med ditt användarnamn@varberg.se (ex chlo309@varberg.se) och ditt lösenord till AD-kontot.

Vill du istället köra i appen får du först ladda ner Office 2016 för Mac och sedan när du startar programmet första gången logga in med ditt användarnamn@varberg.se och ditt lösenord.

Backup på MAC-dator

ClaroRead

Din dator omfattas inte av service och support via kommunens IT-service. Detta innebär bl.a. att du är själv ansvarig för att ta backup på dina filer.

Backup kan göras på olika sätt: usb-minne, extern disk eller OneDrive, och för att vara riktigt säker bör man använda minst två av dem.

Ni som byter till ny Mac får med en extern hårddisk. Denna kan användas till backup av filer och till Time Machine.

För att den ska funka måste den partioneras. Filmen visar hur ni gör. Disken måste vara inkopplad i datorn via usb.

Se filmen i större fönster.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Office 2016 på MAC-dator

ClaroRead

Du måste själv hämta och installera Office 2016 (Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote) till din Mac.

Programmen hämtas på https://portal.office.com/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster När du hämtat och installerat programmen loggar du in med ditt användarnamn@varberg.se och lösenord (samma som för Vinden och mailen).

OneDrive på Mac-dator

Det finns två sätt att komma åt lagringsutrymmet i OneDrive

1. Via en webbläsare på adressen: outlook.com/varberg.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2. Via appen OneDrive: Hämta hem appen och logga in med dina Office365-uppgifter. Då kan du peka ut en mapp på datorn som synkas upp mot lagringsutrymmet så länge appen är igång och du är ansluten till nätet.

OneDrive app

Appen för Onedrive

Skrivare på Mac-dator

Förutsättningar för utskrift

För utskrift används en utskriftstjänst som levereras av kommunens Serviceförvaltning/IT-service. Systemet kallas Safecom.

Notera att datorn måste vara ansluten till Varbergs-nätet när ni gör nedan inställningar och när vill skriva ut direkt från ett program.

Ni behöver sannolikt också hämta drivrutiner till skrivarna, detta gör ni här: https://drive.google.com/open?id=0B-nU7XFYqhsEaTVJY21GMTRmSmMlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Hämta filen och installera på datorn genom att klicka på den.

Installationen nedan förutsätter att ditt användarkonto på Mac-datorn är det samma som ditt användarnamn i kommunen ex "lisv705".

Skrivaren som du ska skriva ut på måste ha postscript installerat (detta vet din resursperson).

Installation av utskrift

Installationen av Safecom görs i ett steg. Skrivare installeras genom en traditionell skrivarinstallation i Systemsinställningar. Det är viktigt att känna till vilken skrivarmodell som man ska skriva ut till innan man påbörjar installationen.

Välj Systeminställningar > Skrivare och skanner > Lägg till (+).

Obs stå på IP > Adress: CENSRV018 > Protokoll: LPD – Line Printer Daemon > Pull_Print_MAC > Använd > Välj skrivarprogramvara och leta rätt på den modell du vill lägga till (drivrutinen ska sluta på PS, exempelvis RICOH MP C5503 PS).

Skrivare på MAC

Inställningar för att lägga till en skrivare på MAC

Felsöka MAC-dator

Om macen beter sig konstigt testa följande åtgärd.
1. Avsluta alla program du inte använder (blå boll i under programmen i dockan).
2. Starta om datorn. Bocka ur "Öppna fönster vid återinloggning".
3. PRAM:a din mac, (se film)
4. Gå till din resursperson för ytterligare åtgärder ex: ominstallation.

Se filmen i större fönsterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

SMC-återställning om datorn laddar dåligt eller visar upp en mörk projektorbild

1. Stäng av datorn

2. Anslut MagSafe-nätadaptern till en strömkälla och till datorn, om den inte redan är ansluten

3. Tryck kombinationen skift-kontroll-alternativ och strömbrytaren samtidigt på det inbyggda tangentbordet.

4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt. Det är släppet som triggar återställningen så släpp samtidigt!

Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

Obs! LED-indikatorn på MagSafe strömadapter kan ändra status eller temporärt stängas av när du startar om SMC.

OSX operativsystem på Mac-dator

OSX är operativsystemet för Mac-datorer. OSX finns i olika versioner. Den senaste heter "OSX Capitain".

Introduktion för OSX: http://help.apple.com/osx-elcapitan/new-to-mac/#/introlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Användarhandbok OSX: http://help.apple.com/machelp/mac/10.11/#/mchl783854b8länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppdateringar av operativsystemet OSX

Generellt går det bra att installera uppdateringar för OSX (operativsystemet för Mac).

Uppdateringar kommer ganska regelbundet och det är bara att godkänna och installera. Macen vill gärna att du uppdaterar och kommer att påminna dig om du inte gör det.

Vid generationsskifte av OSX (ex från OSX 10 till OSX 11) vilket vanligtvis sker på hösten i sept/okt skall du vänta tills vi säkerställt att ex utskrifterna fungerar innan du uppdaterar.

Är ni osäkra kan ni alltid höra med er IT-resursperson.

ikon

Kontakta oss

Team IT- och lärande

IT-pedagoger och systemansvariga 

skolsystemsupport@varberg.se

ikon

Självservice & blanketter