Sök

iPad och teknik

På denna supportsida beskrivs hur personliga iPads hanteras samt flera tips och trix.

Trådlösa nätverk (Wifi) på iPad

Trådlöst nätverk ikon

Det finns tre olika nät att ansluta till: "Varberg", "utb-psk" och "utb-psk-a".

Nätverket Varberg använder du på dina personliga digitala verktyg. Du ansluter med ditt användarnamn och lösenord.

Nätverken "utb-psk" och "utb-psk-a" är näten som eleverna ansluter mot. Dessa nät har ett gemensamt lösenord (därav psk = pre shared key). Om Varbergsnätet av någon anledning skulle krångla kan du ansluta mot något av utb-näten. Om du ska skriva ut från din iPad måste du använda Varbergsnätet.

I filmen förklaras hur du ansluter till trådlöst nät på iPad.

Se filmen i större fönsterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Apple ID på Ipad

Apple ID ikon

Ett Apple-ID behövs för uppdateringar av iOS (operativsystemet) och för att hämta appar från Appstore.

Vi rekommenderar att du skapar ett Apple-ID på din @varberg.se-adress. Om du har ett privat Apple-ID ska du inte använda det.

Skapa Apple-id i iPaden genom att gå in i App Store, klicka på en gratisapp ni vill ladda ner. När dialogrutan öppnas får ni välja att använda befintligt Apple-id eller skapa nytt. Välj skapa nytt Apple-id och följ instruktionerna.

OBS: Koppla inget kreditkort till Apple-id:t. Om du behöver köpa appar använder du värdekort (iTuneskort) från skolan.

Hantera och organisera appar på iPad

Apple ID ikon

 När du börjar få många appar på din iPad kan du så behöva hantera dina appar på olika sätt. Du behöver kanske sortera och organisera dina appar i grupper eller tillfälligt rensa bort en del appar. Då och då behöva du dessutom uppdatera de appar som finns på din iPad eftersom de har kommit i förbättrad version.

Se filmen i större fönsterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

E-post på Ipad

E-post ikon

Har du en personlig iPad kan du lägga till din Office365-mail i mailappen.

I filmen förklaras hur du lägger till e-post på din personliga iPad.

Se filmen i större fönster.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Utskrift på iPad

Ricoh

Obs att du måste använda Varbergsnätet på paddan för att detta ska fungera.

För utskrift från iPad använder du appen Ricoh Print & Scan

hämta appen här: https://itunes.apple.com/se/app/ricoh-smart-device-print-scan/id702774332?mt=8länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Installera appen på din lokala skrivare enligt filmen nedan.

Se filmen i större fönsterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

OneDrive på Ipad

OneDrive ikon

OneDrive är ditt personliga lagringsutrymme i Ofiice365. Använd för backup och för att dela dokument och bilder mellan enheter.

 OneDrive är en app som du hämtar i Appstore: https://appsto.re/se/MAQDC.ilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 

I filmen förklaras hur du aktivierar ditt OneDrive konto på iPad.

Se filmen i större fönster.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Felsökning på Ipad

Om din iPad krånglar kan du testa följande:

1. Stäng av alla appar.
2. Starta om paddan.
3. Gör en hård omstart (Håll in hemknapp och avstängningsknapp tills äpplet kommer upp på skärmen).
4. Om specifik app krånglar. Radera appen och hämta igen i App store.
5. Nollställ alla inställningar: Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ alla inställningar.

Fungerar inget av ovan - vänd dig till skolans elelr förskolans IT-resursperson.

iOS operativsystem på iPad

Inställningar iPad ikon

iOS är namnet på operativsystemet för iPad och iPhone. Senaste versionen är iOS 10. Här hittar du en användarhandbok till iOS 10.

Användarhandbok för iOS 10: https://help.apple.com/ipad/10/?lang=svlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppdateringar av iOS

Uppdatera ios ikon

Generellt är det ingen fara att installera uppdateringar för iOS (operativsystemet för iPad). Uppdateringar kommer ganska regelbundet och det är bara att godkänna och installera. Paddan vill gärna att du uppdaterar och kommer att påminna dig om du inte gör det.

Vid generationsskifte av iOS (ex från iOS 8 till iOS 9) vilket vanligtvis sker på hösten i sept/okt kan det vara klokt att vänta några veckor innan man uppdaterar. Då hinner Apple åtgärda de buggar som upptäcks av de ivrigaste användarna och du slipper oroa dig.

Är ni osäkra kan ni alltid höra med er IT-resursperson.

ikon

Kontakta oss

Team IT- och lärande

IT-pedagoger och systemansvariga 

skolsystemsupport@varberg.se

ikon

Självservice & blanketter